Företagsportalen GnosjoRegion.se

DS Smith Packaging

Rätt förpackning gör hela skillnaden

31 mars 2017
Ökad försäljning, minskade kostnader och minimerade risker - ett drömscenario för alla företag. Ett viktigt steg på vägen är rätt förpackningslösning.
Man brukar säga att insidan är viktigast men många gånger när kunden fattar ett köpbeslut är det förpackningen som gör skillnad. DS Smith levererar smarta förpackningslösningar till sina kunder. 

Effektiva förpackningar i ett hållbart kretslopp - med DS Smiths skräddarsydda förpackningslösningar.

Skräddarsydda lösningar stärker varumärket

Det handlar om effektiva och kommunikativa förpackningar i ett hållbart kretslopp där mer än 90 procent av råmaterialet wellpapp återvinns. 
- Inget företag är för stort och inget är för litet, vi hjälper alla från den minsta kunden till den största att ta fram skräddarsydda förpackningar som hjälper dem att synas och att stärka sitt varumärke, säger Barbro Berggren, marknads- och kommunikationsdirektör. 

Att skicka en försändelse till kund är att skicka sitt varumärke till påseende. "Den som lyckas skapar positiva vibbar längs hela distributionskedjan" säger Barbro Berggren, DS Smith.

E-handeln utmanar förpackningsbranschen

Det finns nästan inga varor som inte behöver förpackas. Och med den växande E-handeln utmanas förpackningslösningarna ytterligare. Det ska vara lätthanterligt för plockning och packning, flexibelt längs hela logistikkedjan, det ska förpackas på ett säkert sätt och det ska stärka produkten.
- Framgångsrik e-handel handlar ofta om personlig utstrålning. Det där lilla extra som får kunden att agera. Den känslan ska förpackningen bygga vidare på och förstärka. Förväntningar som byggts under köpet ska kännas bekräftade direkt när paketet dimper ned, säger Barbro Berggren.

Ökad försäljning, minskade kostnader och minimerade risker. Det kan man åstadkomma med genomtänkta förpackningslösningar.

Ökad försäljning och minskade kostnader

DS Smiths förpackningslösningar utlovar ökad försäljning, minskade kostnader och minimerade risker. Men hur går det till i praktiken?
- Förpackningen är på sätt och vis en betald annonsplats och vi hjälper kunden att använda den väl, att utnyttja den med sitt budskap och kommunicera sitt varumärke, vilket i sin tur gör att försäljningen ökar, säger Barbro.
Minskade kostnader och minimerade risker åstadkommer man bland annat genom materialoptimering och kloka förpackningslösningar som minskar reklamationer då man kan vara säker på att produkten levereras utan transportskador. 
- Rätt förpackning förhindrar resursslöseri och försäljningstapp, det bidrar till sunda arbetsrutiner och optimerar resursanvändningen till exempel vid lastning och distribution, säger Barbro. 

Ledande aktör inom wellpapp

DS Smith med sitt huvudkontor i Värnamo är en av fyra stora wellpappaktörer på den svenska marknaden. Man har cirka 600 anställda och omsätter 1,7 miljarder SEK. Två produktionsenheter producerar wellpapp, en anläggning i Värnamo samt en anläggning i Mariestad. Förutom förpackningslösningar utvecklar och tillverkar man också displayer, skyltar och stortavlor för både inomhus- och utomhusbruk.

Gabriella Mellergårdh

Snabbfakta

Antal anställda:
650
Omsättning:
1589515 tSEK
Organisationsnr:
556036-8507
Kommun:
Värnamo
Juridisk form:
AKTIEBOLAG
Ekonomi:
allabolag.se

Sökord

  • Förpackningar,
  • Wellpapplådor,
  • Transportförpackning,
  • Kartonger,
  • Emballage,
  • Förpackningsmaterial

Specialavdelningar

Robec (mellan)Gårö plåtprodukterHolmgrens PlastAffärsracet 2018 (liten)Bejö (mellan)M Johanssons ABEboss mellanannons 2014Anderssons MekaniskaForum Finnveden 2017