17 oktober 2023
De är formsprutningens one-stop-shop
AD-Plast i Anderstorp fortsätter att stärka utbudet under eget tak – från konstruktion och verktygstillverkning till en egen automationsavdelning.
Allt under eget tak, ja det har blivit ett signum för formsprutarna AD-Plast i Anderstorp. Nyligen utökade man den egna verktygsavdelningen rejält för att möta efterfrågan på närproducerade formverktyg.
”Med allt under eget tak kan vi korta ledtiderna för kunden – och det är en styrka för oss”, säger Michael Jonsson.
Stora delar av verkstadsteamet hos AD-Plast, fr v: Jan Strid, Christopher Zeijlon, Firas Ajam, Johan Berkö och Joakim Nygårdh. Erik Söderlund saknas på bilden.
Eget varumärke: AD-Automation
– På de flesta förfrågningar vi får idag står det att ”verktyg ska göras i Europa” och det tycker vi är en positiv utveckling. Vi gör en hel del av verktygen inhouse och resten lägger vi ut till våra duktiga leverantörer i närområdet, säger vd Michael Jonsson.
I verkstaden hos AD-Plast bemannas bearbetningsmaskinerna av totalt sex man. Dessutom har avdelningen utökats med två personer som förutom service och underhåll även bygger egna automationslösningar under varumärket AD-Automation.
– Vi vill sätta vårt varumärke på det vi har byggt själva och visa att vi verkligen är en komplett leverantör, säger vd Michael Jonsson.
Automationslösningar eliminerar monotona uppgifter inom monteringen och ger en mer kostnadseffektiv detalj.
Kortare ledtider för kunden
I en av de senaste automationscellerna utförs både laserprint och tampotryck.
– Att vi har allt under eget tak gör att vi får bättre koll på det vi bygger och levererar och att vi kan korta ledtiderna. Det är en styrka för oss, konstaterar Michael.
En styrka som tydliggörs i mängden nya projekt som just nu startas upp hos AD-Plast.
– Just nu rör det sig om ca 100 projekt totalt, berättar Michael.
Franjo Petrusic, konstruktör, och Mattias Golvani, tekniker, inspekterar en av AD-Automations nya celler för laserprint och tampotryck.
”Nu har vi luft under vingarna”
Flera av AD-Plasts storkunder hade en riktig boost under 2021 och början av 2022 men sedan kom ett bakslag. Lägg därtill situationen på energisidan.
– Vi har ett tufft år bakom oss men det har stärkt oss och samtidigt gett utrymme att jobba med hela organisationen. Vi har fått in många nya kunder inom bland annat segmentet infrastruktur och elektronik med intressanta produkter och bra volymer, så nu känner vi att vi har luft under vingarna igen, säger Michael.
Fakta AD-Plast AB
Formsprutning av plastdetaljer i små och stora volymer, från konsulting och verktyg till produktion och montering i effektiv produktion.
Text & foto: Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se