Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår

Vecka 32 Tisdag 9 augusti Grattis Roland
Valuta
EUR 10.35 0.01 0.006
GBP 12.25 -0.01 -0.007
USD 10.14 -0.01 -0.007
BÖRSEN 17:30
0.97%

Börskursen på vår hemsida visar indexet Cboe SE 30 som representerar de 30 största svenska bolagen. Detta index följer OMXS30. Kurserna är 15 minuter fördröjda. Siffrorna levereras av Millistream.

Sluta gissa – att mäta är att veta

Produktionsuppföljning ökade nyttjandegraden med över 20 procent hos AD-Plast. Ett lysande exempel på kraften i uppkopplade maskiner.

 

 

"Att mäta är att veta" har blivit mantrat för Stefan Frylebäck, Almi. Frustrationen är påtaglig över hur många industrier som tror sig ha koll på effektiv maskintid utan att faktiskt mäta digitalt.

– Nästan alla har en övertro på sina maskiner, och när jag berättar att man kan öka nyttjandegraden med flera procent är det många som inte tror på mig, konstaterar Stefan.

 

Ökad nyttjandegrad med 20-30 procent

 

Men hos AD-Plast i Anderstorp är bevisen tydliga. Vd Michael Jonsson berättar att man gått från en nyttjandegrad på mellan 50 och 60 procent till dagens ca 90.

Att satsa på utrustning för produktionsuppföljning är dessutom en ganska låg investering.

– Men du har riktigt stora vinster att räkna hem i rena pengar för varje procent du höjer nyttjandegraden, konstaterar Stefan.

 

Utan spaning ingen aning. Almis Stefan Frylebäck och AD-Plasts Michael Jonsson inspekterar den signalbuss som används för maskinövervakning hos AD-Plast.

 

Personalen gillar att mäta

 

Hos AD-Plast har målet med investeringarna varit att höja produktionseffektiviteten samtidigt som personalen får utvecklas med mer värdeskapande och stimulerande uppgifter.

– Det är väldigt viktigt att man har personalen med på tåget, men jag kan säga att det finns inget som triggar på ett positivt sätt som att börja mäta. Man förvånas över vilket genomslag det får hos personalen när man tydligt vet vilka mål man jobbar mot, säger Michael.

– Det finns ganska få goda förebilder som tagit digitaliseringen ett steg längre, men AD-Plast är en lysande stjärna, säger Stefan.

 

Tidigare i vår inbjöd Almi till ett seminarium hos AD-Plast där gästerna fick se exempel på hur lönsamheten ökar när du digitaliserar på rätt sätt.

 

Upptäck möjligheterna i ditt affärssystem

 

En annan underskattad resurs för tillväxt är affärssystemet. Stefan Frylebäck konstaterar att ungefär vart tionde tillverkande företag inte ens använder ett affärssystem.

– Men du har mycket att vinna på att upptäcka alla moduler i affärssystemet och att låta dem generera data. Även inom fåstycksproduktion kan affärssystemet skapa en helt annan överblick, säger Stefan.

 

 

 

FAKTA ALMI Jönköping

– Almi Jönköping driver projektet Inkomst 4.0 med strategisk rådgivning som hjälper industrin att synka med den digitala världen. Projektet finansieras av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden, Tillväxtverket och Region Jönköpings län.

 

Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se
Foto: Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se & Almi Jönköping

 

 



KONTAKTUPPGIFTER

Almi

(Almi)

Telefon: 0771-55 85 00
Mail: info.jonkoping@almi.se

Besöksadress:
Klubbhusg. 13
55303
Jönköping

Postadress:
Klubbhusg. 13 3 tr
55303
Jönköping

Webbadress:
www.almi.se/jonkoping