28 oktober 2021
Smarta produkter är hållbara produkter
Fokus på innovation, hållbarhet och design har lagt grunden för GAROs tillväxt – liksom de unika förutsättningarna i entreprenörstäta Gnosjöregionen.
– Det krävs människor med rätt inställning för att man ska bli ett tillväxtbolag. Du måste gilla hårt arbete, du måste vara innovativ, och det får man nästan med sitt DNA när man kommer härifrån. Gnosjöregionen har varit jätteviktig för vårt bolags framväxt, säger vd Patrik Andersson.
Vi möts i ett samtal om hållbarhet, utveckling och framtid. Gång på gång återkommer både Patrik och HR-chef Marie Carlsson till människorna som formar GARO och som utgör själva grundförutsättningen för att driva utvecklingen framåt.
För oavsett hur höga mål GARO-koncernen sätter upp när det gäller hållbar lönsam utveckling och minskad klimatpåverkan så är det människorna i organisationen som gör jobbet.
GARO har anslutit sig till regeringens utmaning ”Fossilfritt Sverige”. Tjänstebilsutmaningen och Solutmaningen fullbordades under 2020 – och nästa mål är Transportutmaningen 2027.
Social hållbarhet – människan i fokus
– Medarbetarna är vår kärna. Vi ser kompetenta och engagerade medarbetare omkring oss som levererar det lilla extra som gör skillnad.
Att alltid sätta människan i fokus är vårt sätt att ta ett helhetsansvar för hållbarheten, säger Marie.
För i arbetet med att förse marknaden med produkter som bidrar till en positiv samhällsutveckling som är både ekonomiskt och miljömässigt hållbar måste man också lägga lika stor vikt vid den sociala hållbarheten, menar Marie. Skadefri och frisk i trivsam arbetsmiljö är en självklarhet, liksom att erbjuda möjlighet till utveckling så att man som medarbetare behåller sin motivation och stannar länge i företaget.
– Att göra karriär handlar inte bara om att bli chef, konstaterar Marie.
Individuella medarbetarsamtal och kompetensutveckling liksom utbildning ger medarbetare möjlighet att växla mellan olika uppgifter i organisationen.
– Vi uppmuntrar våra anställda att växa och gå mot nya arbetsuppgifter, säger Marie.
Marie Carlsson
Väcker intresset för industrijobb
En annan framtidsfaktor är att attrahera den unga generationen. GARO har ett starkt engagemang gentemot skolorna där man till exempel är engagerade i Teknikcollege Gnosjö och programrådet för El- och energiprogrammet på Finnvedens Gymnasium i Värnamo. Deltagandet i Industrinatta i årskurs 8 liksom återkommande praktikanter är andra sätt att fånga upp intresset och samverka för framtiden och industrins kompetensförsörjning i regionen.
– Vi vill höja statusen på industrijobben.
Många blir förvånade när de kommer hit och ser hur tyst och ljust det är i lokalerna, vilka bra verktyg och arbetsbänkar vi har och att vi jobbar med digitala produkter. Allt det här är viktigt för ungdomarna att förstå, säger Patrik.
Patrik Andersson
Energismart och klimatsmart
Det är också viktigt för ungdomarna att se ett företag som så tydligt som GARO arbetar för att nå ett fossilfritt samhälle. Klimatsmarta materialval och livscykelanalyser är viktiga verktyg när hållbara produkter produceras.
– Digitaliseringen och utvecklingen av nya produkter som vi jobbar hårt med inom exempelvis E-mobility är ett måste.
Den här typen av produkter krävs för att vi ska nå våra klimatmål samtidigt som de också förändrar vår vardag, säger Patrik.
Utöver GAROs marknadserbjudande av energismarta produkter så utvecklas också den egna verksamheten till att bli så klimatsmart som möjligt. Till exempel har GAROs båda anläggningar i Gnosjö ställts om från naturgas till biogas vilket har lett till ungefär 90 procents lägre klimatutsläpp från uppvärmningen samt ungefär 25 procents minskning av verksamhetens totala klimatutsläpp. Dessutom bidrar solpaneler med cirka 10 procent av GAROs totala elbehov.
– Det är så här vi tänker. Smarta produkter är hållbara produkter, säger Patrik.
Smarta och hållbara produkter förändrar vår vardag. GARO spelar en aktiv roll för utvecklingen inom E-mobility.
FAKTA
GARO utvecklar och tillverkar innovativa elprodukter och lösningar för elinstallationsmarknaden – och är marknadsledande inom ett flertal produktområden.
Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se
Foto: GARO