Vecka 03 Fredag 17 januari Grattis Anton, Tony
Valuta
EUR 11.5 0.01 0.014
GBP 13.63 -0.02 -0.022
USD 11.2 0.05 0.049
BÖRSEN 17:30
1.21%

Börskursen på vår hemsida visar indexet Cboe SE 30 som representerar de 30 största svenska bolagen.
Detta index följer OMXS30. Kurserna är 15 minuter fördröjda. Siffrorna levereras av Millistream.

Hur bygger man ett starkt arbetsgivarvarumärke?

Hur gör man för att attrahera rätt kompetens och få ett gott renommé inom tillverkningsindustrin? På Liljas Plast och Gnosjö Automatsvarvning tror man att ett av svaren är att jobba med sitt arbetsgivarvarumärke. Båda företagen satsar ordentligt på befintliga och potentiella medarbetare – men på lite olika sätt.

 

I Gnosjöregionen pågår ett intensivt arbete med att stärka arbetsgivarvarumärket, något som märks tydligt både hos Liljas Plast och Gnosjö Automatsvarvning. 

 

 

Personalförmåner som frukt och friskvård


Linda Fransson är vd på Gnosjö Automatsvarvning.
– Vi jobbar på jättemånga olika plan med våra medarbetare, både inhouse och utanför, säger Linda. Det vi gör i huset kan ge oss möjligheter att få ett positivt renommé och vi har till exempel en massa personalförmåner som frukt, glasögonbidrag, och friskvård med massage varje tredje vecka.

 

 

Personal motiveras av mer än lönen


Förutom det erbjuder de friskvårdsbidrag, har företagshälsa med hälsoundersökning, och på HR-sidan kommer det snart att ingå en beteendevetare. Mer ovanligt är att man har möjlighet att låna pengar genom företaget – och att de bygger en hundgård för att förenkla arbetslivet för medarbetare med hund.
– För oss är det långsiktiga väldigt viktigt, att våra medarbetare ska känna trygghet och stolthet, säger Linda. Vi ska vara en riktigt bra arbetsplats som håller i längden, inte slåss om löner och tro att det är det enda som motiverar folk att gå till jobbet.

 

 

Ringar på vattnet


För Liljas Plast, som är underleverantörer till industrin, har det bästa sättet varit att bygga varumärke, och att förvalta sitt varumärke långsiktigt.
– Det ger ringar på vattnet. Vi marknadsför tekniken, att vi är långsiktiga, att vi satsar på personal, utbildning och att vi har långsiktiga kunder, säger marknadsansvarig Frida Granstrand.

 

Gnosjöföretagen duktiga inom sin nisch


Både Linda och Frida tycker att rekrytering är den enda egentliga utmaningen.
– Vi är många som konkurrerar om samma arbetskraft, säger Frida Granstrand.

Ställarna är navet i plastindustrin och det är få som utbildas. Trots det ser hon inte själva konkurrensen som ett problem. 

– Här i Gnosjöregionen är alla väldigt duktiga på sin nisch.

 

Öka antalet utbildade inom industrinära utbildningar

 

Linda håller med.
– Antalet utbildade är för litet i förhållande till hur många som behövs. Där jobbar vi på Gnosjö Automatsvarvning med att göra skillnad.
Bland annat driver de ett ambassadörsråd med region Jönköping och Jönköping University för få till en förändring på lång sikt.
– Vi vill se till att Företaget Sverige går runt. En viktig del i det är att öka antalet utbildade inom industrinära utbildningar. Vi har brist på personer men också brist på kompetens.

 

Oräddhet och flexibilitet i fokus


Vad är det då som gör att det fungerar så bra – trots både brist på personal och kompetensbrist? Frida Granstrand tror att oräddheten för nya satsningar tillsammans med flexibiliteten har varit Liljas Plasts största styrkor.
– Vi har stor kundspridning och både volymtillverkning och småserier. Vi är också orädda när det gäller nya tekniksatsningar.

 

Försäljning ett förtroendeuppdrag


Frida menar att Liljas Plast ser försäljning som ett förtroendeuppdrag där det personliga mötet och lojaliteten är viktiga.
– Vi lever med en kund i många år och jobbar tillsammans med kunden hela vägen in i mål. Därför är vi väldigt flexibla när det gäller att möta kundens krav, och vi tror på det personliga mötet. Våra säljare är otroligt skickliga och de är ju de som representerar företaget utåt. Om det är något vi inte kan hantera så hänvisar de vidare – som vi ofta gör i Gnosjöregionen.

 

Yrkeslärare utbildar internt


Även Gnosjö Automatsvarvning har tillverkning i stora och små serier. Företaget exporterar mer än 50% av omsättningen till Europa, USA och Kina och har ett team som träffar kunden.
– Långsiktighet och förtroende i våra affärsrelationer är A och O, säger Linda Fransson.
Linda Fransson är glad över att Gnosjö Automatsvarvning gör så mycket för att bidra till industrin.
– Vi gör så gott vi kan, och den stora knutpunkten är att det till att det blir fler på arbetsmarknaden. Där jobbar vi jättemycket för det finns ingen Quick fix. Men även internt har vi en egen yrkeslärare – så att våra medarbetare också får möjlighet att utvecklas.

 

 

Delaktighet ett gemensamt ansvar 


Gnosjö Automatsvarvning satsar också mycket på kommunikation och marknadsföring.
– Det är inte så många i branschen som verkligen kliver fram och marknadsför sig. Många tänker att det är någon annan som ska fixa kompetensen, men så fungerar det inte. Vi måste själva vara delaktiga i att stärka våra arbetsgivarvarumärken och attrahera rätt kompetens, säger Linda Fransson.

 

 

Proffs inom marknadsföring viktigt


De båda företagen jobbar alltså intensivt med employer branding, men på skilda sätt.
Frida menar att hur man väljer att jobba med sitt arbetsgivarvarumärke beror på företagets behov och prioriteringar. Däremot tror hon att fler företag inom tillverkningsindustrin skulle ha nytta av att vända sig till proffs med marknadsföring, kommunikation och digitala strategier. Själva arbetar de med varumärket både internt och externt, säger hon.
– Det är otroligt viktigt för oss att våra medarbetare trivs. De är våra bästa ambassadörer.
Även här är det väldigt viktigt att medarbetarna trivs.
– Vi startade som ett familjeföretag och drivs i familjeanda. Vi är som en stor familj, som ett fotbollslag. Vi bryr oss om varandra och drivs mot samma mål. Hos oss är varje person viktig, säger Frida Granstrand.

 

 

Text: OTW
Foto: Gnosjö Automatsvarvning & Liljas Plast



Reportage

Tradition möter innovation i tråd

Hur tar man en urgammal trådbearbetningsteknik som fortfarande till stor del bygger på hantverkskunnande in i framtiden? Vi har frågat experterna!

Smart teknik boostar svensk industri

Produktionseffektivitet är nyckeln och ny teknologi skapar möjligheterna med robotisering, mätteknik, done-in-one och automatiserat logistikflöde

LÄS ÄLDRE REPORTAGE

Kontaktuppgifter

GnosjoRegion.se

(Juridiskt namn: Happy Småland AB)

Telefon: 037131920
Skicka e-post Kopiera e-postadress

Besöksadress:
Dalhemsgatan 4
33330
Smålandsstenar

Postadress:
Dalhemsgatan 4
33330
Smålandsstenar

Webbadress:
https://www.gnosjoregion.se



Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår