Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår

Vecka 49 Måndag 6 december Grattis Nikolaus, Niklas
Valuta
EUR 10.34 -0.01 -0.008
GBP 12.12 0.01 0.014
USD 9.16 0.01 0.008
BÖRSEN 17:30
-1.1%

Börskursen på vår hemsida visar indexet Cboe SE 30 som representerar de 30 största svenska bolagen. Detta index följer OMXS30. Kurserna är 15 minuter fördröjda. Siffrorna levereras av Millistream.

Stort intresse i Gnosjöregionen för eldrivna skåpbilar

I år har laddbara bilar slagit igenom på allvar och i november gick de om både bensin och diesel i antal nyregistrerade fordon. Utvecklingen är tydlig även på skåpbilssidan. I Gnosjöregionen är intresset stort bland hantverkare, bilåterförsäljare och byggare av laddinfrastruktur.

 

Under årets elva första månader registrerades 77 000 laddbara bilar i Sverige. Det är en ökning med 116 procent jämfört med samma period 2019. Intresset för laddbart är med andra ord stort och ständigt växande.

 

Den positiva miljötrenden finns även när det gäller skåpbilar och andra lätta lastbilar.
– Elektrifieringen av fordon sker i tre steg: först personbilar, därefter lätta lastbilar och till sist tunga lastbilar. Än så länge finns det bara 15 modeller eldrivna lätta lastbilar på marknaden, men det kommer att hända mycket de kommande åren, säger Mattias Bergman vd på Bil Sweden.

 

När det gäller tunga lastbilar lanserade Scania i september sin första helt elektriska modell. Och den svenska konkurrenten Volvo ska nästa år erbjuda ett komplett program med helelektriska lastbilar.

 

Börjar med skåpbilarna


Ett företag som redan inlett bilparkens övergång till el är Gunnarssons Maskinstation i Gnosjö. Företaget utför gräv- och anläggningsarbeten i olika byggprojekt i Gnosjöregionen och jobbar då mycket med grävmaskiner och hjullastare.

Men när det gäller maskiner lär det dröja ytterligare några år innan det finns elalternativ på marknaden.
– Jag hoppas verkligen att det kommer snart även på maskinsidan. Men vi får börja med skåpbilarna. Vi köpte en Nissan e-NV200 för ett och ett halvt år sedan. En smidig bil som fungerar bra på kortare sträckor, säger platschef Sture Nordén.

Han har märkt ett ökat intresse för eldrivna skåpbilar i Gnosjöregionen, men tror att batteriernas räckvidd måste bli längre för att uppfylla många företagares behov.
– Det skulle vara bra om räckvidden ökade till 40-50 mil och att möjligheterna att snabbladda byggdes ut, säger Sture Nordén.

Personligen kan han mycket väl tänka sig att köpa fler elbilar de kommande åren.
– Men det beror ju också på hur de statliga subventionerna ser ut och hur länge de kommer att finnas. Egentligen är jag bara intresserad av två saker: minskat CO2-utsläpp och totalkostnaden för att köra bilen. I övrigt bryr jag mig inte om vilket bränsle vi kör på, säger Sture Nordén.

 

Positivt för miljön


Westbo Elteknik i Hillerstorp köpte sin hittills enda elbil för två och ett halvt år sedan. Det blev en Renault Kangoo ZE.
– Den fungerar riktigt bra. Vi kör mest korta sträckor kring Hillestorp och Gnosjö. Den rullar nog runt 1500 mil per år, säger vd Ronny Höög.
Han har börjat fundera på att även byta ut flera av företagets övriga bilar till elalternativ. Förutom att den redan nämnda räckvidden blir längre önskar han också att fler skåpalternativ med elmotor är byggda för att ha dragkrok och dra tung last.
– Det kommer säkert. Det har ju hänt mycket bara på de åren vi kört elbil. Men om vi inte byter till rena elbilar, så blir det elhybrider eller laddhybrider. Miljöaspekten är viktig, säger Ronny Höög.

 

Westbo Elteknik jobbar bland annat med att montera olika typer av elbilsladdare i Gnosjöregionen med omnejd. Därför passar man också på att använda sin elbil som en rullande reklampelare. Förutom företagsnamnet finns också budskapet ”elbil på väg” på deras Renault.

 

 

Ronny Höög, vd på Westbo Elteknik i Hillerstorp

 

En naturlig utveckling


Även Magnus Lindell, delägare och projektledare hos konkurrenten Davids Elteknik i Gnosjö, funderar på att elektrifiera sina skåpbilar. Kanske en eller ett par redan under 2021. I dag kör de två laddhybrider som är personbilar.
– Det känns som en naturlig utveckling att köra mer miljövänligt. Inte minst om man monterar och säljer laddboxar som vi gör, säger Magnus Lindell.

 

Han märker av det växande intresset för elfordon när han rör sig bland företagare i Gnosjöregionen.
– Ja, man ser fler och fler elbilar ute i trafiken. Förutom miljöargumentet så bidrar säkert också ekonomin till det. Du får ett lågt förmånsvärde och låga driftskostnader. Och servicemässigt finns det ju inte så mycket att smörja i en elmotor.

 

Magnus Lindell på Davdis Elteknik i Gnosjö funderar på att köpa elbilar 2021.

Foto: Patrik Leonardsson

 

Många frågar om elalternativ


En annan som märkt av trenden är Michael Hellberg, försäljningschef på BilMånsson, som säljer Ford i Värnamo och Halmstad.
– Våra säljare får många frågor om elfordon. El är definitivt på allas läppar nu och företagare i Gnosjöregionen är inget undantag. Det handlar dels om ett globalt tryck att ställa om, dels om att skattereglerna hittills varit förmånliga, säger Michael Hellberg.

I dagsläget erbjuder BilMånsson ingen ren elbil i skåpformat, men modellen Custom finns som laddhybrid och elhybrid.
– Jag tror att vi kommer att sälja vår först rena elskåpbil under 2021, men leveransen kan möjligen dröja en bit in på 2022. Jag har jobbat i den här branschen ganska länge nu och har aldrig sett så mycket teknisk innovation som under de senaste två åren. Det kommer att gå snabbt framöver, säger Michael Hellberg.

 

"El är definitivt på allas läppar nu och företagare i Gnosjöregionen är inget undantag.”
Michael Hellberg, BilMånsson

 

Tillverkare satsar miljarder


Globalt satsar Ford elva miljarder dollar 2019-2022 på elektrifiering, vilket ska leda till 18 elektrifierade modeller innan utgången av 2021. Många andra fordonstillverkare gör liknande jättesatsningar, enskilt eller tillsammans med andra. Ford har till exempel ett samarbete med Volkswagen.

 

Men för att elbilarna ska slå igenom på bred front krävs det att köparen får ihop den ekonomiska kalkylen. Enligt en så kallad TCO (total cost ownership) ska ett lite högre inköpspris kompenseras av lägre drifts- och servicekostnader.
– En viktig uppgift för oss återförsäljare är att räkna på vilket alternativ som är bäst för den enskilda lokala företagaren. Det beror bland annat på hur många mil man kör. Till oss kommer två typer av kunder:

den prismedvetna och den miljömedvetna.

Vi vill gärna tillfredsställa båda, säger Michael Hellberg.

 

 

BilMånsson kommer troligen att sälja sin första rena elskåpbil i år. I dag finns Ford Transit Custom som laddhybrid.

 

Laddmöjligheter avgörande


Enligt Mattias Bergman på Bil Sweden är möjligheten att ladda, både hemma, på jobbet och på snabbladdningsplatser, avgörande för hur snabbt omställningen till el kan gå. För att snabba på utbyggnaden har staten infört olika typer av stöd.
– Ingen företagare har råd att ladda bilen två timmar på arbetstid eller att stå i kö för att snabbladda. Men med en bra laddinfrastruktur och längre räckvidd är elskåpbil ett bra affärscase. Då kommer det att gå snabbt, säger Mattias Bergman.

 

Mattias Bergman, vd på Bil sweden. Foto: David Thunander

 

Populärt att snabbladda


Som nämnt är goda laddmöjligheter en viktig förutsättning för elektrifieringen. Patrik Andersson är vd för GARO som med Gnosjö som bas tillverkar och säljer laddutrustning till kunder i framförallt Norden, Irland, Storbritannien och Polen.
– Men även lokalt på hemmaplan i Gnosjöregionen är intresset stort för att bygga ut infrastrukturen. Vi får många samtal och besök där kunder vill ha hjälp att välja de produkter och tjänster som passar just deras behov, säger Patrik Andersson.

 

Laddutrustning brukar delas in i tre kategorier: laddboxar (hemma eller på jobbet), publik laddning (laddstolpar vid till exempel affärer eller parkeringar) och snabbladdare. GARO erbjuder alla tre segmenten.
– På GARO i Gnosjö kan elbilsägare dessutom snabbladda sin bil och testa tekniken gratis. Det är väldigt populärt, säger Patrik Andersson.

 

”På GARO i Gnosjö kan elbilsägare snabbladda sin bil och testa tekniken gratis. Det är väldigt populärt.”
Patrik Andersson, GARO

 

 

 

Fakta/alternativet vätgasbil


I debatten förs ibland vätgasbilen fram som en konkurrent till elbilen som framtidens fordon.
* En vätgasbil är en elbil där batterierna bytts ut mot en gastank och en bränslecell.
* Bränslecellen omvandlar med hjälp av luft den energi som finns i vätgasen till el. ”Avgaserna” blir värme och vatten.
* Fördelar är att vätgasbilar har bättre räckvidd än elbilar och att tankningen går snabbt.
* Nackdelar är att verkningsgraden är lägre (cirka 50 procent) jämfört med elbil (över 80 procent) och att infrastrukturen för tankning är dåligt utbyggd.
* I Sverige finns i dag bara ett par personbilsmodeller (från Toyota och Hyundai) att köpa. I Danmark finns skåpbilen Renault Kangoo som vätgasbil.


(Källa: Grönbil.se)

 

 

Fakta/antal nyregistrerade eldrivna lätta lastbilar (max 3,5 ton)

 

 

 

 * Andel eldrivna lätta lastbilar.

 

(Källa: Trafikanalys/SCB 2012-19, Power Circle/Elbilsstatistik 2020)

 

 

Text: Thomas Östberg

 

 



KONTAKTUPPGIFTER

GnosjoRegion.se

(GnosjoRegion.se)

Telefon: 037131920
Mail: info@gnosjoregion.se

Besöksadress:
Burserydsvägen 38
33332
Smålandsstenar

Postadress:
Burserydsv. 38
33332
Smålandsstenar

Webbadress:
https://www.gnosjoregion.se