Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår

Vecka 27
Lördag 4 juli
Grattis Ulrika, Ulla
Valuta
EUR 10.47 0.01
GBP 11.62 0.02
USD 9.32 0.02
BÖRSEN 18:41
-0.23%

0

Ger det fler kunder att synas högt upp på Google?

Sökordsoptimeringens effekter inom industrin - leverantörer ser vinsterna

Du hittar nya jackan och bästa priset på gräsklipparen via Google - men hur viktiga är egentligen de digitala sökvägarna för affärer inom tillverkande industri? Vi ställde frågan till leverantörer, inköpare, forskare och en nörd.
Stefan Frylebäck, VD Trionum AB menar att sökordsoptimering är oumbärligt.
- Jag driver idag en ny firma men kommer från Lasercentrum i Gnosjö som jag startade, drev i 20 år och sålde för en tid sedan. Vi var väldigt tidigt ute på internet och förstod hur viktigt det är att vara sökbar på nätet. Internet är ju som en dynamisk reklambroschyr som alla kan nå när som helst, säger Stefan. Med den egna hemsidan hamnade Lasercentrum på plats 50-60 i träfflistan. Detta tills man började köpa in en sökmotoroptimeringstjänst från ett externt företag.

- Det märktes direkt hur vi började klättra upp på sidorna och hamnade på ungefär plats 20. Sedan gick vi över till GnosjoRegion.se och såg en dramatisk skillnad - nu poppade vi upp bland topp tio, berättar Stefan. Successivt kunde de se att allt fler förfråg-ningar genererades direkt från hemsidan.
- Så jag är den förste att skriva under på att sökmotoroptimering är viktigt, säger Stefan.

Många företag ger en liknande bild, exempelvis Robotec AB, legotillverkare i metall:
- Genom vår sökordsoptimerade hemsida får vi årligen in förfrågningar från ett 15-tal företag som vi aldrig hade nått annars, företag som har googlat på ord som robotsvetsning och rörbockning. Det är ju så man gör idag, annars vet jag inte hur de skulle ha hittat oss, säger Monica Söderberg, VD Robotec.

Fredrick Martinsson, VD Forshedaverken, är även han övertygad om sökordsoptimeringens värde, i synnerhet när det gäller sällanköp utanför sin egen bransch. 
- Då googlar man. Jag har en tydlig känsla av att inköpare i allt större utsträckning använder Google. Jag ser ju bara hur jag själv jobbar. Så jag är övertygad om att det är vägen att gå och att det gör skillnad, säger Fredrick. 

Stefan Frylebäck, VD Trionum, Fredrick Martinsson, VD Forshedaverken, och Monica Söderberg, VD Robotec, är alla rörande överens om vikten av sökordsoptimering.

Så påverkas industrins inköpsprocesser

Ja, leverantörerna ger klara besked om sökordsoptimeringens värde. Däremot är det svårt att hitta forskning och statistik - till och med hos Google själva - som visar hur sökordsoptimering påverkar industrins inköpsprocesser. Därför ställde vi frågan direkt till inköpare på svenska storföretag: 

I vilken utsträckning använder du Google och andra sökmotorer för att hitta nya leverantörer?
IKEA Industry med ca 20 000 medarbetare i 11 länder har en tydlig inköpsprocess för sin tillverkning av möbler, träbaserade skivor och paneler samt utveckling av tillverkningskapaciteter.
- Att använda Google är inget som är obligatoriskt i inköpsprocessen men självklart är sökverktyg som till exempel Google ett viktigt verktyg bland många andra vi använder när vi analyserar marknaden efter nya leverantörer, säger Anna Mörch, Manager Division Purchase IKEA Industry.

För att hitta bästa pris på en detalj eller en tjänst är Google ett mycket viktigt verktyg i inköpsprocessen menar Erkki Hurtig, marknadsförare på metallföretaget Corrotech AB i Haparanda.
- Första gången man söker efter en produkt eller en tjänst så googlar man ju starkt för att få ett hum om hur det ser ut på marknaden. Google är outstanding idag. Det är det snabbaste sättet att skaffa sig en lite större bild, säger Erkki.

Stefan Andersson, inköpare av butiksutrustning hos Axfood AB samarbetar över längre avtalsperioder med företag som både kan tillhandahålla och vara med och utveckla helhetslösningar. När det gäller lite enklare utrustning, exempelvis kundkorgar, displayställ och andra enklare metall- eller plastprodukter, köper Axfood ofta direkt från företag som i andra sammanhang är underleverantörer till deras stora leverantörer.
- Jag använder Google i viss utsträckning, men inte så mycket som man skulle kunna i den bästa av världar. Orsakerna är flera. Dels är vår bransch relativt liten och vi känner redan, eller tror oss känna, de flesta aktörerna. Dels bedriver tillverkarna en hel del uppsökande verksamhet, säger Stefan Andersson.

Anna Mörch, Manager division purchase IKEA Industry.

Sökning på nätet det första steget

Att sökordsoptimeringens effekter inom industriell marknadsföring är ett hittills outforskat område bekräftas av Frida Lind, docent industriell marknadsföring vid Chalmers. Hon känner inte till några studier där man har tittat specifikt på om och i vilken utsträckning inköpare inom industrin använder sökmotorer som Google för att hitta nya leverantörer.

- Men en gissning är att de gör det och att det kommer att bli allt mer viktigt. Det finns ju olika stadier i inköpsprocessen, det kan handla om att söka helt nya leverantörer eller att jämföra priser och kvalitéer. Läser man om inköpsprocesser i litteraturen är sökning efter leverantörer ett av de första stegen och då är det ju troligt att företag söker på nätet. 

- Vissa industrier är mer reglerade via anbudsförfarande och vissa företag arbetar ju med etablerade långsiktiga leverantörsrelationer men om de inte gör det så tror jag säkert att de använder sökmotorer så som Google, för att hitta nya leverantörer säger Frida Lind.

Frida Lind, docent i industriell marknadsföring vid Chalmers.

Sökoptimerad hemsida når produktutvecklarna

Sökordsoptimering kan påverka inköpsprocessen, men det kan också hjälpa företag att hitta rätt leverantör redan i utvecklingsskedet. 
Det menar Jan Svensson, specialist inom strategiskt, operativt inköp och logistik med mångårig erfarenhet som inköps- och logistikchef. Idag arbetar han som strategic purchasing director på Etac AB och kommer närmast från en tjänst som inköpschef på Electrolux Laundry Systems. 

- Jag tror att man måste göra skillnad på företag med egna produkter som exempelvis Etac och företag som vill köpa in produktions-kapacitet eller en färdig produkt, säger Jan. För att förstå sökmotorernas roll i jakten på nya leverantörer och tjänster måste man dela upp själva inköpsprocessen, menar han. Handlar det om företag med egna produkter ligger nyttan av Google snarare på utvecklingssidan. Där formas nya tankar och idéer kring produkter.

- Sedan kommer man till oss på inköp när man har gjort sin research med hjälp av Google och då har man oftast redan en leverantör i åtanke. 
För att hitta nya leverantörer anser han att mässorna fortfarande är viktiga. 
- Däremot gör vi många leverantörsbedömningar med hjälp av Google, säger Jan.

Jan Svensson, Strategic purchasing director på Etac.

Tydlig ökning de senaste åren

Men hur ser då trenden ut? Blir sökoptimering mer eller mindre viktig? Kommer Googles annonser ta över? Vi frågar Michael Åstmar, veteran och "nörd" i branschen. Han driver 0371 webb & reklam och har jobbat med sökoptimering sedan 1999, framför allt mot tillverkningsindustrin. 

Michael Åstmar, seo-nörd och VD, 0371 webb & reklam AB

- Antalet sökningar på industrirelaterade ord har ökat kraftigt de senaste åren. För tio år sedan var det inte så många som googlade på plåtbearbetning, automatsvarvning, rörbockning och formsprutning, men de senaste åren har det ökat kraftigt. Det har vi statistik på. Internet har ersatt telefonkataloger och är ett kostnadseffektivt alternativ till fysiska mässor, säger Michael.

Många telefonförsäljare vill få företagen att köpa Google-annonser istället för att försöka komma högt upp bland "de riktigt" träffarna. Vad är bäst? Vi frågar Michael igen.

- Google vill tjäna pengar och de vill såklart att alla ska köpa annonsplatser hos dem. För de som säljer konsumentprodukter i webbshoppar kan köpta annonser vara ett komplement, men för tillverkningsindustrin har vi bevis på att det är ytterst få som klickar på annonserna. Enligt våra undersökningar klickar 95 % på "de riktiga" träffarna, så jobbar man inom tillverkningsindustrin och vill ha potentiella kunder till sin hemsida så är det bland de riktiga träffarna man ska synas, säger Michael.


Text: Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se.
Foto: GnosjoRegion.se, Magnus Torle, Caroline Örmgård samt privat.



KONTAKTUPPGIFTER

GnosjoRegion.se

(GnosjoRegion.se)

Telefon: 037131920
Mail: info@gnosjoregion.se

Besöksadress:
Burserydsvägen 38
33332
Smålandsstenar

Postadress:
Burserydsv. 38
33332
Smålandsstenar

Webbadress:
https://www.GnosjoRegion.se