Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår

Vecka 46
Söndag 17 november
Grattis Naemi, Naima
Valuta
EUR 10.66 0.01
GBP 12.44 0.00
USD 9.64 0.01
BÖRSEN 08:35
0.07%

0

Hörle Wire stärker sitt varumärke

En tydlig marknadssatsning genom internutbildning och tydligare kundfokus har gett Hörle Wire luft under vingarna. Nöjda kunder bekräftar framgången.

- Mer servicevänliga, mer flexibla, snabbare orderbekräftelser och en lättare väg in i företaget - responsen från kunderna visar på en framåtanda som vi inte har sett på länge. En respons som bekräftar att vi har varit proaktiva och närvarande, säger Mats Lanned, Sales Manager.


Slipat varumärke. De senaste tre åren har Hörle Wire jobbat stenhårt för att lyfta fram kärnvärdena i företaget. "Nu ska vi växa vidare i Europa", säger Mats Lanned, Sales Manager.

Ny logotyp och hemsida

Förändringen har pågått under lång tid, bland annat i form av internutbildning, men blev konkret synlig utåt i samband med Elmia Subcontractor i november. Ny logotyp och ny hemsida är tydliga avstamp mot framtiden. 
Det handlar om en mogen bransch och det krävs en ständig närvaro på marknaden för att underlätta, stötta och hjälpa kunderna. Mats Lanned beskriver Hörle Wire som en leveransavdelning hos kunderna. En del i kundens förlängda arm för att nå slutkunden.

Kundorienterat företag

- Vi har gått från ett produktorienterat företag till ett mer kund- och marknadsorienterat. Fortfarande är produktionen viktig. Vi strävar efter den finaste, renaste ytan och snäva toleranser, men det i sig är inte konkurrensmedlet. Det är en självklarhet. Vi vet att vi har en av Europas bästa produkter, säger Mats Lanned.


Galvad tråd. Hörle Wire har sedan etableringen 1917 utvecklat tillverkningen och förädlingen av ståltråd från ett hantverk till en högteknologisk industri. 

Tillit och trygghet ger affärer

Så vad är det då som gör att man får affärerna?
- Tillit och trygghet, något som också kan överföras i kronor och ören om man tittar på leveranssäkerhet och kvalitet. Vi utformar en bärande affärsidé av vad kunden vill ha och behöver. Vi ser affären i ett större helhetskoncept, säger Mats Lanned.

Brett sortiment

Hörle Wire har tillverkat och förädlat ståltråd ända sedan företaget grundades 1917. Sortimentet är brett, man levererar till såväl fordons- och byggindustri som möbel-, butiks- och köksinredningstillverkare. Hörle Wires produkter finns också inom kraftöverföring, pappersmasse- och återvinningsindustri. Sedan år 2000 ingår Hörle Wire i industri- och handelskoncernen Liljedahl Group.


Kompetens och yrkesstolthet. Hörle Wires marknadssatsning började med fokus på personal och internutbildning. Här är det Johan Karlsson som ser över tråddragningen.

Högt tryck på försäljningen

- Norden är vår hemmamarknad och vi har ett väldigt högt tryck på försäljningen i Norge, Finland och Danmark. Vi har också gjort en rejäl satsning i Tyskland där vi nyligen anställt en säljare, berättar Mats Lanned.
2008 flyttades galvaniseringen till Slovakien där man idag driver en stor och framgångsrik produktionsanläggning.

Offensiv plan för framtiden

- Vår närvaro i Europa ger oss god inblick i hur marknad, priser och trender fungerar både i Tyskland och i Centraleuropa, säger Lanned och förklarar att man har en offensiv och optimistisk plan för de närmaste tre åren.
- Vi har skapat en plattform att bygga vidare på. Nu ska vi försvara vår position och växa vidare i Europa, säger Mats Lanned.

Text & foto: Gabriella Mellergårdh


KONTAKTUPPGIFTER

Hörle Wire AB

(Hörle Wire AB)

Telefon: 0370-20400
Mail: horle@horle.com

Besöksadress:
Hörle 1
33192
VÄRNAMO

Postadress:
Box 546
33125
Värnamo

Webbadress:
www.horlewire.com