Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår

Vecka 38 Lördag 25 september Grattis Tryggve
Valuta
EUR 10.14 0.01 0.01
GBP 11.83 -0.01 -0.012
USD 8.65 0.02 0.022
BÖRSEN 17:30
-1.21%

Börskursen på vår hemsida visar indexet Cboe SE 30 som representerar de 30 största svenska bolagen. Detta index följer OMXS30. Kurserna är 15 minuter fördröjda. Siffrorna levereras av Millistream.

Made in Sweden – hetare än någonsin

MakerSquare visar produktägare och industridesigners på möjligheter till hållbar produktion på hemmaplan – och affärerna landar i Gnosjöregionen.

 

– Vi har kontakter med industridesigners, konstfackselever och startups, och alla gapar stort när de ser vilka tillverkningsmöjligheter som finns på hemmaplan. Dessutom ser vi att medvetenheten ökat enormt bland produktägare under pandemin. Allt fler vill flytta hem sin tillverkning, säger Mikael Heilmann, MakerSquare.

 

Möjliggörare och nytänkare

 

De startade själva sin verksamhet i november 2020, mitt under pågående pandemi. MakerSquare har sedan dess hunnit få utmärkelser både som ”årets möjliggörare” och ”årets nytänkare”.

De har ett tydligt mål att sätta Gnosjöregionen inte bara på Sverigekartan utan på världskartan.

– Genom att hitta produktägare och industridesigners i ett tidigt skede och visa på möjligheterna här i regionen kan vi få dem att lägga sin produktion här, vilket också gör den här bygden mer attraktiv så att den kan fortsätta att växa, förklarar Susann Lothian.

 

MakerSquare är årets nytänkare och möjliggörare. Från vänster; Britt Jonasson, Mikael Heilmann, Susann Lothian, Markus Börrisson.

 

En brygga till nya kunder

 

Trots Gnosjöregionens långa historia inom tillverkande industri är det många svenskar som inte känner till regionens möjligheter.

– Vi är en brygga till nya kunder i Sverige och kan fungera som ett marknadsbolag för företagen i den här regionen, säger Britt Jonasson.

I praktiken fungerar MakerSquare som projektledaren, själva oljan i maskineriet, som ser till att samarbetet flyter sömlöst mellan tillverkaren och produktägaren eller designern, som ibland kanske inte riktigt vet vad man letar efter eller behöver.

 

 

Hållbarhetsperspektivet är lättast att påverka när produkten skapas, därför vill MakerSquare nå ut till designers och innovatörer för att visa på tillverkningsmöjligheterna i Gnosjöregionen.

 

 

Skapar attraktivitet för Gnosjöregionen

 

– Utifrån en kunds förfrågan eller kravspecifikation gör vi en bedömning och kontaktar lämpliga tillverkare i Gnosjöregionen för att se vad som är möjligt. När sedan första mötet sker har vi kortat vägen väldigt mycket, kunden får träffa rätt person direkt och tillverkaren vet att allt är klart hela vägen, säger Markus Börrisson.

MakerSquare upprättar affären mellan produktägare och tillverkare, och om flera tillverkare är inblandade finns man kvar som koordinator.

– Tillsammans skapar vi attraktivitet för Gnosjöregionen, säger Mikael Heilmann.

 

 

Vilket växthus! ”Tack vare MakerSquare har vi helsvensk, lokal tillverkning – och det är något vi aldrig hade kunnat lösa själva”, säger Tore Tullberg, co-funder Plaant. I projektet har Lilja Group, One Partner Group Business Solution och GLS Industries varit delaktiga.

 

 

 

 

FAKTA
MakerSquare ger vägledning i allt från idé, konstruktion, tidsplanering, material- och sourcing av leverantör till logistik och marknadsföring.

 

 

Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se

Foto: Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se, Plaant och MakerSquare



KONTAKTUPPGIFTER

MakerSquare AB

(MakerSquare AB)

Telefon: 073-2742511
Mail: susann@makersquare.se

Besöksadress:
Lidängsv. 1
33532
Gnosjö

Postadress:
LIDÄNGSVÄGEN 1
33532
Gnosjö

Webbadress:
www.makersquare.se