Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår

Vecka 47
Lördag 27 november
Grattis Astrid, Asta
Nederbörd 0 mm
Vindstyrka 4 m/s
Väderprognos från Yr
Lördag
Söndag
Måndag
GNOSJÖREGIONEN 0°

Butiksinredning är en fortsatt het bransch

Det talas om butiksdöd och att näthandeln växer och tar andelar från den fysiska handeln. Därtill kan läggas en pandemi som gjort att många kunder minimerat sina shoppingrundor. Men det är inget som märks bland företagen som säljer och bygger butiksinredningar. I Gnosjöregionen har många full beläggning.

 

– Jag nyper mig i armen när jag läser om nedlagda butiker, kedjor som har det svårt och en växande e-handel. För trots det växer vi fortfarande årligen, säger Johan Petersson, vd på Hestra Inredningar och delägare i fjärde generationen.
Hestra Inredningar är med dotterbolaget Ricana Concept i Hillerstorp störst i Norden på butiksinredningar. Förutom egen produktion i trä och metall, hjälper man kunder med konceptutveckling, layout och montering.
Johan Petterssons förklaring till vad som liknar en högkonjunktur är att det pågår en konsolidering inom detaljhandeln där de butiker och kedjor som finns kvar har blivit större. Det är positivt för företag inom butiksinredning.

– De som har investerat mycket pengar i fysiska butiker kan ju inte bara lägga sig ner och dö. Om de vill överleva måste de i stället utveckla och då bygger man om butikerna, säger Johan Petersson.

 

Johan Petersson, Hestra Inredningar

 

”Alla hjälper alla”

 

Kroon’s Snickeri i Bredaryd producerar butiksinredning. En stor kund är Akademibokhandeln där uppgiften kan vara att bygga nya butiker, bygga om eller avveckla.

Precis som i fallet Hestra Inredningar görs jobben ofta som totalentreprenad i samarbete med ett nätverk av företag från Gnosjöregionen. Nätverket omfattar allt från tillverkningsindustrier och elektrikerfirmor till glasmästeri och reklambyrå.

– Det är fortfarande en unik anda som präglar bygden. Alla hjälper alla. Det är en förutsättning. Annars skulle det inte fungera att ta på sig stora jobb, säger vd Anders Kroon.

 

Anders Kroon, Kroon´s Snickeri

 

 

Även Johan Pettersson betonar vikten av samarbeten. Hestra Inredningar samarbetar med ett stort antal underleverantörer:

– De flesta finns i Gnosjöregionen och har utvecklats till långvariga affärsrelationer. Ett par av dem har vi jobbat med sedan 1930-talet.

 

 

En vd som kan svetsa

 

Kullarp i Gnosjö levererar både hela butiksinredningar och delar av dem, som egenproducerade hyllor och ställ i metall. En specialitet är små serier.

– Om en butik vill ha 15 ställ fixar vi det. Och genom samarbeten löser vi också en färdig butik med belysning och produkter i plast och trä, säger Lennart Karlsson, marknadsansvarig i företaget.

Karlssons väg in i företaget var som kund. För tre och ett halvt år sedan köpte han en andel i bolaget av barndomsvännerna och bröderna Kent och Torbjörn Svensson.

– Kent är vd, men det händer att han ställer sig och svetsar också. Det är också en del av Gnosjöandan, att hoppa in där det behövs, säger Lennart Karlsson.

Efter en väldigt kort deltidspermittering under förra sommaren är det full fart igen.

– Ja, vi har mycket att göra. Både inom butik och inom bygg där vi har halva vår omsättning och gör bland annat spiskåpor. Det enda som oroar oss just nu är materialpriserna. Det gäller nog hela branschen. En del metallpriser har ju stigit med över 100 procent i år. Det är inte vad vi behöver när en global pandemi kanske äntligen håller på att avta. Då borde hjulen få snurra i stället, säger Lennart Karlsson.

Han tror att priserna kommer att fortsätta uppåt under resten av året för att sedan, förhoppningsvis, sjunka under 2022.

 

Lennart Karlsson, Kullarp

 

”Behövs mycket tråd och plåt”

 

För Trådartiklar i Hillerstorp AB har kurvorna pekat uppåt de senaste åren. Stora kunder är Hestra Inredningar och börsnoterade Itab i Jönköping.

– Trenden är att vi bara får mer att göra. Vi har peppar, peppar inte märkt något av coronan och haft full personalstyrka hela tiden. Det är vi förstås superglada för, säger platschef Alexander Lehto.

Eftersom Trådartiklar har viktiga användare av sina produkter inom livsmedelshandel och lågprishandel har man inte heller drabbats särskilt hårt av den ökade e-handeln.

– Nej, folk verkar inte ha slutat gå i den typen av butiker. Därför uppdaterar butikerna sin inredning och då behövs det mycket tråd och plåt, konstaterar Alexander Lehto.

 

Alexander Lehto, Trådartiklar i Hillerstorp

 

Fysisk handel slås inte ut

 

Det samlade intrycket är att framtiden ser ljus ut för butiksinredningsbranschen i Gnosjöregionen, men att det också finns hot. Materialpriserna har redan nämnts. Ett annat hot är en försenad pandemieffekt.

– Vi går igenom den största krisen på länge och allt bara fortsätter i 120. Det känns lite dopat. Som att något inte stämmer. Det kan vara så att butikerna nu investerar i kapp och att det sedan kommer att plana ut. Frågan är om och när det kommer en nedgång och hur hård den i så fall blir, säger Alexander Lehto.

Men på lång sikt är det alltså optimism som gäller:

– Den digitala handeln kommer säkert att fortsätta växa, men jag tror inte att den kommer att slå ut den fysiska. Många gillar att titta i butiker, känna på saker och spontanshoppa.

Böcker var ju en av de första produkterna man kunde köpa på nätet och långt innan dess fanns det bokklubbar. Ändå finns det många bokhandlare kvar och en del av dem ökar faktiskt sin försäljning, säger Anders Kroon.

 

 

 

FAKTA
31 360 – så många butiker fanns det i Sverige 2019 enligt en rapport från Svensk Handel. I deras framtidscenarior kommer att finnas mellan 20 970 och 25 080 butiker kvar år 2030. Däremot kommer antalet butiksanställda att öka något.

 

Text: Thomas Östberg

 



KONTAKTUPPGIFTER

GnosjoRegion.se

(GnosjoRegion.se)

Telefon: 037131920
Mail: info@gnosjoregion.se

Besöksadress:
Burserydsvägen 38
33332
Smålandsstenar

Postadress:
Burserydsv. 38
33332
Smålandsstenar

Webbadress:
https://www.gnosjoregion.se