26 november 2024
Säkra din produktion med energilagring
Effektbrist i kombination med fortsatt elektrifiering på en volatil elmarknad gör att svensk industri måste tänka än mer strategiskt inför framtiden.
– Många blandar ihop det här med stora energilager och möjligheten att använda sitt hembatteri för stödtjänster. Därför är det upp till oss att komma ut och informera, säger Attila Kiss.
Han är delägare och CMO i REWMA Energi, nyetablerade med lokalkontor i Smålandsstenar där man erbjuder rådgivning och skräddarsydda energilösningar till företag i Gnosjöregionen. Något REWMA ofta stöter på är skeva förväntningar på vad just energilagring med batterier kan generera för ett industriföretag.
En fråga om både intäkt och besparing
Stödtjänster är samlingsnamnet för olika funktioner som behövs för att stötta och stabilisera det svenska elnätet – till exempel att du med ett energilager erbjuder reservkraft när det behövs och då får ersättning utifrån tillgänglighet. Är du en tillverkande industri som funderar på energilagring måste du ställa dig frågorna i rätt ordning:
– Första frågan är inte hur mycket du tjänar utan hur mycket du sparar. Pengar från eventuella stödtjänster är egentligen bara grädden på moset. Vi jobbar främst med energioptimering, inte att bygga sedelpress i form av ett batterilager, men ibland går dessa vägar parallellt och då kan det bli riktigt lönsamt, konstaterar Simon Simonsson, KAM på REWMA Energi.
När Simon idag diskuterar trolig avkastning med företagskunder vid en investering i energilager utgår han ifrån att det som absolut lägst kan ligga på 20–25 procent.
– Men du måste också ställa dig frågan: vad är avkastning? Är det pengar som kommer in på mitt konto? Eller är det besparingen som jag kan göra genom att optimera min energianvändning och sänka effekttopparna med hjälp av batterilagret?
Effektreglering – bästa sättet att spara
Att hjälpa industrin till minskade kostnader genom energioptimering ligger också i topp hos Elajo, ett av Sveriges ledande el- mekanik- och energiföretag med lokalkontor i Bredaryd, Gislaved och Värnamo. I grunden handlar det om att analysera vad varje enskilt företag kan göra för att få mer pengar över på sista raden, bland annat med hjälp av effektreglering som samtidigt kan ge en intäkt. Henrik Carlsson, avdelningschef energi, konstaterar att behoven växer snabbt.
– I skrivande stund ligger effektavgiften på 109 kr/kW på Eons nät och man kommer att fortsätta att höja effektavgifterna för den dyraste effekttimmen framåt. Att kapa topparna ger den absolut bästa besparingen sett i pengar, säger Henrik.
Har man idag en effekttopp på 100 kW över sitt medel under en timme per månad (motsvarande exempelvis en plastmaskin eller en härdugn) så medför det en kostnad på 10 900 kr extra för den enskilda timmen. Om nätbolagen höjer avgiften med 10 procent som vissa aviserar så medför det en extrakostnad på 1 100 kr ytterligare.
– Jag besökte en större produktionsanläggning i Västbo nyligen. De hade en effektavgift för juli månad på 226 000 kr – för en timme!
Henrik Carlsson
Energilagringens affärskritiska funktion
Men det handlar inte bara om dryga kostnader, det handlar också om att faktiskt få tillgång till den effekt du behöver. Den krassa verkligheten är att svensk industri står inför stora utmaningar när det gäller tillgången till energi. I grund och botten är energilagring ett sätt att säkra framtida drift, menar Attila Kiss, REWMA.
– Framtiden ser ut att bli ännu värre vad gäller effektbristen och här har Gnosjöregionen ganska stora bekymmer med industrier som slukar väldigt mycket energi.
Elektrifieringen som pågår ökar behovet ytterligare. Attila berättar om ett företag som hade investerat i nya maskiner som i sin tur krävde högre effekt än vad som fanns i fastigheten.
– Man hade rätt kablage in i huset men behövde höja sitt effektabonnemang. Beskedet från nätbolaget dröjde, så maskinerna hann levereras. Sedan fick man ett nej från nätbolaget. Som tur var hade företaget redan investerat i energilager och genom att ta effekttopparna direkt från batteriet kunde man rädda hela sin investering, säger Attila.
Henrik Carlsson, Elajo, bekräftar bilden:
– Ersättningen för stödtjänster kommer att minska över tid, men att använda energilager för att jämna ut sin effekt är ett ypperligt sätt att säkerställa sin tillväxt när nätbolagen inte kan leverera önskad effekt.
Batterier säkrar morgondagens industri
Fler hotfulla moln hopar sig över tillgången till rätt energi. Simon Simonsson, REWMA, nämner vattendomarna, ett arbete som pågår just nu där tillstånd utfärdade före 1960 för vattentäkter ämnade för vattenkraft måste bedömas på nytt.
– Det här kommer troligtvis att resultera i diskvalificering av ett stort antal vattentäkter på grund av flora och fauna och man räknar med mellan 30–40 procents reduktion av svensk vattenkraft. Vindkraft, vattenkraft och solenergi är bra, men priset man får betala är instabiliteten. Då måste vi använda energilager av olika slag, där batterier är den mest tillgängliga energiformen, säger Simon.
V2X skapar spännande möjligheter
Vad är Vehicle-to-Everything (V2X)?
V2X möjliggör dubbelriktad laddning, vilket innebär att elbilar både kan ta emot och leverera el till omgivande system. Det finns flera tillämpningar inom V2X: Vehicle to Home (V2H), Vehicle to Building (V2B), Vehicle to Load (V2L) och Vehicle to Grid (V2G). V2X och smart laddning minskar belastningen på elnätet och erbjuder tjänster till elsystemet, inklusive hantering av flaskhalsar, flexibilitet för balansansvariga, och frekvensreglering.
Energilagring kan ske på olika vis. Kan även företagets elbilar med sina batterier användas för att kapa effekttoppar och ge intäkter? Absolut!
– Det är förvånande att det inte pratas mer om den här tekniken utifrån dess potential. Men de som får höra talas om det här blir oftast väldigt engagerade, vill testa och veta mer.
Det säger John Ramsö, projektledare vid Energikontor Norra Småland. Trots att tekniken är redo och att tester sker i många länder har V2X ännu inte fått ett större genombrott. Under de senaste månaderna har John jobbat med en förstudie för att se vad V2X, Vehicle-to-Everything, innebär för elnätet här i Sverige och hur möjlig affärsnytta kan se ut. Resultaten hittills är mycket lovande.
John Ramsö
Batterierna skjuter till extra energi
För industriföretag är V2B, Vehicle-to-Building, extra intressant. Fördelar som det kan skapa är bland annat lägre energikostnader genom att elbilarnas batterier skjuter till energi vid effekttoppar så att du kan sänka ditt effektabonnemang.
– Många undrar, tömmer du inte bilens batteri då? Men har du en hel bilpark så kan batterierna tillsammans aggregera en så pass hög effektpool att det inte blir så stor påverkan på det enskilda batteriet, säger John.
Elbilarnas batterier kan också erbjudas för stödtjänster så att du som bilägare kompenseras för att elbilsbatteriet kan användas i korta perioder.
– Har du många fordon som står parkerade vissa tider kan det vara en möjlighet.
Hitta rätt bil och laddbox som stödjer tekniken
Första steget för en industri som vill använda sig av V2X är att se över vilka bilar och vilka laddstolpar som är utrustade med den här tekniken.
– De flesta har installerat AC-laddare idag och det går att använda befintlig laddinfrastruktur om du uppdaterar mjukvaran i laddboxen. Men om du inte redan har investerat i laddboxar kan det vara värt att titta på DC-laddare, säger John.
Kia, Lucid, Polestar, Renault och Volvo har redan idag fordon som stödjer V2X med AC-laddning. Tittar man på DC-laddning finns även möjligheter med Audi, Cupra, Nissan, Skoda och Volkswagen.
– Allt fler fordonstillverkare kommer med den här möjligheten i sina elbilar, säger John Ramsö.
FAKTA
Energikontor Norra Småland är en oberoende del av Region Jönköpings Län där man arbetar för att säkra framtidens energiförsörjning i länet genom dialog, event, och innovativa lösningar.
Text: Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se
Foto startbild: Rewma