Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår

Vecka 39
Fredag 30 september
Grattis Helge
Nederbörd 0 mm
Vindstyrka 2 m/s
Väderprognos från Yr
Fredag
Lördag
Söndag
GNOSJÖREGIONEN 4°

Besöksnäringen ser ljust på framtiden

Sedan i våras kan besöksnäringen äntligen planera för en någorlunda normal framtid utan restriktioner. Samtidigt slog flera anläggningar i regionen besöksrekord under pandemin.

 

När High Chaparral avslutade säsongen 2021 var det med rekordsiffror. Trots restriktionerna hade 173 545 personer besökt parken under året, vilket kan jämföras med 117 000 året innan.

– På många sätt har vi faktiskt haft väldigt stor nytta av pandemin. Det låter så klart konstigt med tanke på all tragik som den medförde, men vi fick med oss väldigt många lärdomar om framför allt kundnöjdhet. Det traditionella sättet att tänka är att alla besökare som vill komma ska släppas in, men redan 2020 satte vi frivilligt in en besöksgräns utan några krav från myndigheterna, säger Mathias Bergendahl, vd på High Chaparral.

 

Mathias Bergendahl, vd på High Chaparral, säger att gästerna faktiskt är nöjda med besöksbegränsningar och att det faktiskt inte har inneburit något tapp för parken. Antalet bokningar i våras var till exempel 60 procent fler jämfört med samma period 2021. Foto: High Chaparral

 

Nöjda gäster trots begränsningar

 

Den frivilliga begränsningen av besökare är en av flera förändringar som High Chaparral har valt att ha kvar även efter restriktionerna eftersom det välkomnades av både besökare och personal.

– Det föll sig naturligt. Vi tappade ju ingenting utan slog i stället besöksrekord. Vet besökarna från början att det finns en besöksgräns tycker de att det är ok. Då väljer de bara nästa dag, eller dagen efter det. Nyckeln är att de inte ska behöva vänta mer än en-två dagar, det kan inte vara först om två veckor, och enligt våra beräkningar ska vi klara av det. Vi märkte att besökarna förstod systemet och att de tyckte det var bra med en gräns när de var inne i parken. Ingen gynnas av en överfull park, säger Mathias Bergendahl.

 

Mer fokus på tekniken

 

Samtidigt är det så klart inte alla som har slagit besökarrekord under pandemin. Torghuset i Smålandsstenar – med bland annat biograf och samlingslokaler – brukar normalt sett ha upp till 35 000 besökare per år. Under pandemiåren landade det på 9 000 respektive 12 000 besökare.

– Vi ser positivt på framtiden, men tycker samtidigt att det ännu inte är så som det var före pandemin. Vi har bokningar, absolut, men inte med lika mycket folk. Det finns ett visst tapp någonstans, i stället för 200 kommer 100 personer. Bortsett från det ringer det på och bokas, samtidigt som jag tror att folk har hittat nya sätt att arbeta och träffas på. Både vad gäller yrkesliv och fritid, säger Anette Josefsson, vd på Torghuset.

Under våren började Torghuset återigen med sina egna arrangemang och nu i oktober kan äntligen den traditionella ungdomsfestivalen arrangeras efter två inställda år. Suget att mötas finns verkligen, säger Anette Josefsson, även om det kanske kan se lite annorlunda ut än före pandemin.

– Vi har pratat om att vi behöver se över tekniken och bli lite bättre med att kunna hjälpa kunderna med just den biten. Det var mycket fokus på det i början av pandemin, men vi var ganska lugna vilket jag är glad över i dag. Nu kan vi tänka efter vad vi behöver för att kunna arrangera möten där någon är med på länk. Den delen måste vi vara beredda på, säger hon.

 

Anette Josefsson på Torghuset ser fram emot att äntligen få arrangera ungdomsfestivalen i år efter två års uppehåll. Foto: Kim Svensén

 

Aktiviteter får större utrymme

 

Frågan är bara hur viktigt det kommer att vara med digitala möten i framtiden.

Hans Edberg, vd på Hooks Herrgård, ser inte riktigt att det är en trend som kommer att stanna. I stället ser han ett uppdämt behov bland företag att verkligen träffas på sociala tillställningar.

– Det har gått sjukt fort att komma tillbaka till det gamla, vilket vi faktiskt trodde även om inga trendspanare gjorde det.

Alla pratade om att ställa om till digitala möten och att det skulle bli helt annorlunda med hybridmöten. Men det är ingen som vill ha det. Man vill träffas, umgås, dricka vin och göra aktiviteter.

Mötet är jätteviktigt, men minst lika viktigt är vårt motto att förena nytta med nöje, vilket gör det ännu viktigare med mat och dryck. Vi ser att konferensgästerna lägger in lite mer luft i schemat för att hinna umgås, fika, ta walk and talks eller besöka vårt spa, säger han.

 

Hans Edberg och Hooks Herrgård satsar stort på framtiden och genomförde en rejäl renovering av hela entréplanet i början av 2022. ”Sista delen i vår vision 2025 är att bygga ut vårt spa med ett orangeri, ett litet kök, matplatser och fler vilplatser. Dessutom vill vi ha en stor varm källa utomhus och en ny bastu. Vi gör detta för att vara med att tävla om att vara norra Europas bästa golf-, spa- och restauranganläggning ”, säger Hans Edberg. Foto: Hooks Herrgård

 

Kvalitetstid i schemat

 

Aktiviteter med social samvaro i stället för långa dagar i mötesrummet är något som även Johan Hellström, vd för Hestraviken i Hestra, ser som en väldigt tydlig trend. Under pandemin slog Hestraviken rekord med privatgäster både 2020 och 2021 och mycket pekar på ännu ett rekordår nu när konferensgästerna är tillbaka. Något som Hestraviken möter med en 1 100 kvadratmeter stor tillbyggnad med spa och hotelldel som planeras stå klart 2023. ­

– Ska man attrahera gäster till ett hotell måste det finnas något utöver själva hotellet. Om vi tittar på utvecklingen av affärsresor så minskar de och många tar sina möten digitalt. Den trenden tror jag kommer att bestå. Sedan märker vi på konferensgästerna att de vill ha mer tid till att ta del av våra aktiviteter i naturen och inte stressa i väg.

De försöker även få in lite kvalitetstid i schemat, vilket så klart gynnar oss, säger Johan Hellström.

 

Johan Hellström, som äger Hestraviken med systern Malin Tallbäck, säger att allt fler konferensgäster vill ha tid över för aktiviteter och social samvaro under sin vistelse. Foto: Hestraviken 

 

 

Hestraviken bygger ut med en tillbyggnad på 1 000 kvadratmeter som bland annat ska innehålla ett spa och en ny hotelldel. Foto: Hestraviken

 

 

 

FAKTA 

 

Antal besökare på High Chaparral

2021: 173 545

2020: 117 000


Antal besökare på Torghuset

2021: 12 000

2020: 9 000
Normalår Torghuset 35 000

 

 

Text: Johan Larsson

 



KONTAKTUPPGIFTER

GnosjoRegion.se

(GnosjoRegion.se)

Telefon: 037131920
Mail: info@gnosjoregion.se

Besöksadress:
Dalhemsgatan 4
33330
Smålandsstenar

Postadress:
Dalhemsgatan 4
33330
Smålandsstenar

Webbadress:
https://www.gnosjoregion.se