Stella Rekrytering & Ledarskap
Om portalen
www.GnosjoRegion.se har som uppgift att dra in fler affärer till företagen i Gnosjöregionen samt att attrahera människor att flytta till vår vackra del av Sverige. Detta för att regionen ska fortsätta utvecklas och kunna erbjuda så väl äldre som yngre en positiv och trivsam livsmiljö.
Portalen GnosjoRegion.se har sitt ursprung i en önskan från Gnosjöregionens näringsliv. Företagen i Gnosjöregionen önskade ett smart och effektivt sätt att utnyttja de möjligheter till marknadsföring som internet för med sig. I sann Gnosjöanda skapades portalen GnosjoRegion.se där alla regionens företag finns samlade och kan utnyttja gemensam marknadsföring och effektiva tjänster som erbjuds för att få fler affärer. Detta utan att själva ha en egen it-avdelning eller kunskap om marknadsföring på internet.
Drift och vidareutveckling av portalen GnosjoRegion.se utförs av Happy Småland AB, ett dotterbolag till 0371 webb & reklam AB i Smålandsstenar. All utveckling sker i nära samarbete med regionens näringsliv och kommuner.
Tillsammans är vi starka!
Bakgrund
Redan 1998 föddes idén att använda IT, InformationsTeknik, för att stärka regionens näringsliv. Idén blev ett konkret regionalt utvecklingsprojekt där Gnosjöregionens kommuner och organisationer samarbetade på ett föredömligt sätt. Industriföreningar, kommuner, IUC, Vinnova, KK-stiftelsen, ett antal högskolor samt regionens näringslivschefer startade år 2000 i sann Gnosjöanda projektet RegionIT - ökad lönsamhet med hjälp av IT.
RegionIT är ett projekt som ska leda till ännu bättre och fler affärer för Gnosjöregionens företag. Ett av delmålen var att utveckla en portal på Internet. Dvs en gemensam hemsida, som skyltfönster, faktabank och mötesplats. Avancerade affärsnyttiga funktioner skall utvecklas på portalen.
Under försommaren 2003 genomfördes en upphandling i syfte att teckna avtal med ett företag i regionen som är villiga att i sann Gnosjöanda sköta drift och vidareutveckla Gnosjöregionens Internetportal med de ursprungliga intentioner som präglat projektet. Valet föll på Key It-Partner i Hestra som i samband med detta startade bolaget RegioNet AB vars uppgift var att driva och utveckla portalen.
RegioNet AB drev portalen till den 1 maj 2011 då portalen såldes till ett annat företag i Gnosjöregionen, Happy Småland AB, ett dotterbolag till 0371 webb & reklam AB i Smålandsstenar. Ägaren till Happy Småland AB var med att starta och driva portalen år 2003-2006 vilket borgar för att portalen kommer fortsätta drivas med ett lokalt engagemang och med de intentioner som sattes upp från start.
”Sökordsoptimeringen har gjort att vi ligger i topp på alla våra prioriterade sökord och vi får löpande in förfrågningar via GnosjoRegion.se.”
Fredrick Martinsson
Vd och delägare, Forshedaverken AB
”GnosjoRegion.se når ut till det lokala nätverket och stärker vårt arbetsgivarvarumärke, men framför allt når de ut till våra framtida arbetstagare – till framtiden.”
Jacob Nilsson
VD och ägare, Axjo Plastic AB
”GnosjoRegion.se är ett bra varumärke. Det är viktigt att synas lokalt, inte minst för rekrytering av arbetskraft. Vi stärker vårt varumärke lokalt och i Sverige genom att synas på GnosjoRegion.se.”
Catarina Jansson
Vd, can do kommunikation
”Bufab är ett globalt bolag men vi vill använda GnosjoRegion.se som en lokal plattform för att också här nå ut med vårt varumärke.”
Martin Älverdal
Affärsområdeschef, Bufab Sweden AB
”Vi är med på GnosjoRegion.se för vi tror att det är bra för vårt företag.”
Linda Fransson
VD, Gnosjö Automatsvarvning AB