Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår

Vecka 49
Fredag 6 december
Grattis Nikolaus, Niklas
Valuta
EUR 10.54 0.00
GBP 12.49 0.01
USD 9.49 0.00
BÖRSEN 18:39
0.04%

Spana in i bilindustrins framtid

Vem kommer egentligen att vara hjärnan bakom nästa generations fordon? Och var ligger tillväxtpotentialen i morgondagens bilindustri? Häng med på global framtidsspaning!

 

Högautomatiserade plug-and-play fabriker kan vara nästa steg för volymproduktion inom bilindustrin – i kombination med mindre anläggningar för kundanpassade premiumbilar där det även fortsatt kan finnas visst utrymme för konventionella förbränningsmotorer. Det menar experter inom PwC Global i sin senaste trendrapport för fordonsindustrin. Separata tillverkningsenheter behövs för att fordonsindustrin ska hitta jämvikt mellan accelererande innovation och lönsamhet.

 

Spelindustri+bilindustri=sant

 

Samtidigt måste biltillverkare och underleverantörer se sig om efter en helt ny kategori människor i sin rekrytering framöver. Det som kännetecknar morgondagens personal inom fordonsindustrin är digital kompetens och kunskap om nya teknologier.

Nu gäller det att lägga större fokus på rekrytering och utbildning av personal än någonsin förr – och det gäller att rekrytera rätt.

 

 

 

Satsa mer på R&D

 

Behovet av systemspecialister och mjukvaruspecialister kommer att öka med uppemot 80-90 procent. Forsknings- och utvecklingsavdelningarna (R&D) kommer att behöva växa och deras resultat måste skyndas på. Tiden mellan R&D och produktion måste krympa från dagens tre-fem år till omkring två år för att hålla takten med förändringar i teknologi och design. Lösningen? Kanske behöver vi delegera enklare rutinbeslut och pappersarbete till AI-robotar.

 

Kinesiska bilägare mest positiva

 

Men det är inte bara själva fordonen som förändras. För att navigera rätt i resan mot framtiden måste bilindustrin också följa trenderna hos konsumenten. Och Deloittes årliga Global Automotive Consumer Study visar att elbilen definitivt har fångat världens intresse.

Mest positiva är bilägare i Kina där hela 65 procent hoppas kunna välja el eller hybrid vid nästa bilköp. Intresset är också starkt i Japan (59 procent), Korea (43 procent) och Indien (39 procent). Däremot är det bara 29 procent av amerikanerna som planerar att köpa elbil.

 

 

Goda satsningar på ladd-infrastruktur

 

I Europa förmodas intresset för elbil öka i takt med bättre prisbild och satsningar på ladd-infrastruktur.

– Här börjar vi se goda initiativ från elbolag, traditionella bensinmackar och samarbeten mellan biltillverkare, säger Martin Larsson, Deloitte Consulting.

Alla studier Deloitte gör ger en entydig bild, menar Martin. Den totala mängden fordon i världen kommer att minska i framtiden på grund av ökad delningsekonomi.

– Volym i sig ger inte lönsamhet. Det gäller för leverantörer och fordonstillverkare att vara positionerade inom de områden där det finns tillväxtpotential, såsom batteriteknik, självkörande plattformar, telematik och infotainment, säger Martin Larsson.

 

Martin Larsson, Deloitte Consulting

 

Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se

 

Läs hela rapporten Automotive trends 2019 här: https://www.pwc.com/gx/en/ceo-agenda/ceosurvey/2019/themes/automotive-trends.html?_ga=2.39789734.466085520.1566283187-2002520573.1566283187

 

Läs hela rapporten 2019 Global Automotive Consumer Study här: https://www2.deloitte.com/se/sv/pages/manufacturing/articles/global-automotive-trends-millennials-consumer-study.html