9 september 2025
När bara det bästa är gott nog
Kvalitet, hållbarhet, säkra leveranser, kostnadsmedvetenhet och stark utvecklingsförmåga är kravet från BabyBjörn. Gnosjöregionens industri levererar.
Från Gnosjöregionen ut i hela världen. Hos Delex i Forsheda tillverkas majoriteten av ramarna till BabyBjörns välkända bouncer i en högautomatiserad produktionslina. Bland Gnosjöregionens många företag tillverkas även BabyBjörns bad- och köksprodukter såsom pottor och haklappar. Här tillverkas också en mängd egendesignade komponenter för vidare global distribution.
– Vi ser en fördel i att arbeta med lokala leverantörer som valt att satsa på högautomatiserad produktion. Det är mycket attraktivt för oss som är beroende av hög kvalitet, flexibilitet och korta ledtider. Det bidrar dessutom till en stark prismässig konkurrenskraft, säger Jonas Askerlund, Global Sourcing Manager.
Hos Delex i Forsheda produceras ramarna till BabyBjörns välkända bouncer. Jonas Askerlund (tv) och Magnus Klasson.
Pottor tillverkade hos Liljas Plast i Hillerstorp – redo att skeppas ut i världen. Magnus Klasson (tv) och Jonas Askerlund.
Närheten gynnar time-to-market
BabyBjörn bedriver delar av sin produktutveckling vid logistikcentret i Lanna. Kort tid till marknaden är avgörande, vilket kräver nära kontakt med tillverkaren. Kompetenskraven på underleverantörerna är höga – ytterst handlar det om att leverera rätt teknik i rätt tid, med rätt kvalitet och till rätt kostnad.
– Tar man våra plastspännen som exempel, så handlar det om säkerhet, känsla, design – och till och med en detalj som ljudet när spännet stängs. Här ser vi också stor nytta i våra lokala verktygstillverkare och deras bidrag till utvecklingen, säger Jonas.
Innovationskraft skapar mervärde
Hög materialkunskap och stark innovationskraft inom teknik, kvalitet och kostnadseffektivitet är vad BabyBjörn söker hos potentiella leverantörer.
– Vi värdesätter verkligen idéer och initiativ från våra tillverkare kring hur vi kan vidareutveckla våra produkter – så att de skapar mervärde både för oss och våra kunder, säger Jonas.
”Vi vill jobba med de bästa”, säger (tv) Jonas Askerlund, ansvarig strategiskt inköp globalt; Simon Linder; teknisk produktchef bouncer; och Magnus Klasson, strategisk inköpare plast, stål, emballage.
Målet: långsiktiga relationer
– Vi har redan mycket kompetenta leverantörer, men är alltid öppna för fler. Jag brukar säga att man måste förtjäna BabyBjörn-affären genom att leverera hög kvalitet, leveransförmåga och kostnadseffektivitet. När man gör det kan vi arbeta tillsammans i många år framöver.
Fakta:
BabyBjörn AB – Vi är ett svenskt familjeägt företag, som tillverkar säkra och väldesignade kvalitetsprodukter till bebisar och föräldrar världen över.
Text: Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se
Foto: Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se & BabyBjörn