Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår

Vecka 29
Lördag 20 juli
Grattis Margareta, Greta
Valuta
EUR 10.53 0.01
GBP 11.73 0.00
USD 9.38 0.02
BÖRSEN 08:35
1.3%

Utsidan säger allt om insidan

Förpackningen är mer än bara en låda – den är en del av själva produkten som ska förpackas. Och kunderna som delar DS Smiths synsätt blir allt fler.


– Den gamla värderingen, att en låda med passande mått gör jobbet, stämmer inte längre. Risken att förlora både pengar och anseende är överhängande, säger Thorbjörn Sagerström, vd för DS Smith Packaging Sweden.


Enligt Thorbjörn berör förpackningsfrågan betydligt fler än bara inköpsavdelningen. Om lösningen ska bli en framgång både för ekonomi och image måste både produktionstekniker, marknadsförare och miljöansvariga vara med och bestämma.

 

Vadå låda? Förpackningen är en del av produkten! säger Thorbjörn Sagerström, VD för DS Smith Packaging Sweden.

 

Förpackningens betydelse för varumärket


– Om inpackningen blir en flaskhals så påverkas självklart produktionstakten och leveransförmågan. Är sedan förpackningen svår att hantera så störs även distributionen, säger Thorbjörn.


På väg mot slutkund möter också förpackningen en mängd betraktande ögon. En logotype är det minsta man bör begära för en varumärkesbyggande effekt.
– Produkter som kommer nära slutkund, via butik eller e-handel, måste ha starka säljsignaler. Det handlar om gratisreklam där man äger utrymmet och kan sända de budskap som marknadsavdelningen önskar, förklarar Thorbjörn.

 

 

"De tråkiga bruna lådorna har fått vika för en design som säger mer om det vi står för”. Christ Thurgeson, Nya Carnegiebryggeriet.

 

Wellpapp – det smarta valet för miljön


Många ser använda förpackningar som skräp och ett slöseri med råvaror och energi. Hur ser VDn för ett förpackningsföretag på den saken?
– Festen är över, inget snack om saken. Energibesparing och återvinning är A och O. Hoppar man över sådana frågor idag får man problem i framtiden.


Så vad gör då en förpackning i wellpapp för skillnad i debatten?
– När jag började på DS Smith var mina materialkunskaper ungefär som hos gemene man. I dag vet jag bättre. Det urgamla materialet wellpapp är det smartaste man kan använda till förpackningar. Lätt men genom sin uppbyggnad oerhört starkt, säger Thorbjörn.


Dessutom – allt som går att trycka på papper går också att trycka på wellpapp, en råvara som är både förnybar och enkel att återvinna.

 

 

Inrego - en genomtänkt lösning där samma förpackning fått flera funktioner och även fungerar till returen.

 

 

Text/Foto: Barbro Berggren/DS Smith



KONTAKTUPPGIFTER

DS Smith Packaging

(DS Smith Packaging)

Telefon: 0370-42000
Mail: barbro.berggren@dssmith.com

Besöksadress:
Wellv. 2
33192
VÄRNAMO

Postadress:
Box 504
33125
Värnamo

Webbadress:
www.dssmithpackaging.se