11 oktober 2018
Växande marknad för fordonsladdning
Framtiden är redan här! Allt fler eldrivna fordon rullar på vägarna och efterfrågan ökar på GAROS lösningar inom laddinfrastruktur.
– Vi är marknadsledande i Sverige i dag och en av de marknadsledande aktörerna i Norden inom fordonsladdning. Elektrifieringen av fordonsflottan pågår och accelererar och detta drar med sig behovet av utbyggd laddinfrastruktur, säger vd och koncernchef Carl-Johan Dalin.
Behovet av fordonsladdning ökar i allt snabbare takt. Marknadsledande GARO levererar lösningarna. VD Carl-Johan Dalin (tv) och marknadsdirektör Patrik Andersson (th).
Fördubblat omsättningen varje år
Mångårig erfarenhet av hur man bäst producerar elstolpar för camping, bil och marin i det tuffa skandinaviska klimatet gav GARO ett försprång när man 2012 började producera laddstolpar för elfordon.
– Då visste vi inte hur stort det här skulle bli. Nu vet vi. Varje år sedan dess har vi fördubblat omsättningen på fordonsladdning så det har vuxit väldigt snabbt, säger Carl-Johan.
Liten och smidig laddbox för det egna garaget eller arbetsplatsen. En viktig del av GAROS utbud inom fordonsladdning.
Jobbar hårt med konstruktion och utveckling
Fordonsladdning består av tre segment; det handlar om laddboxar för hemmabruk, laddstolpar för publik användning och högeffektiva snabbladdare.
– Vi kan erbjuda marknaden produkter inom alla tre segment vilket är en styrka. Vi jobbar hårt med konstruktion, produktutveckling och mjukvaruutveckling och vi äger våra konstruktioner vilket gör att vi kan hänga med i utvecklingen och faktiskt leda den, säger Patrik Andersson, försäljnings- och marknadsdirektör.
Det gäller att vara Futuresmart. Enligt prognoser kommer 9 procent av nybilsförsäljningen i år att bestå av elbilar och hybrider.
Stor efterfrågan på kundanpassade produkter
Produktionen i Gnosjö handlar främst om formsprutning, montering och konfigurering i den egna testanläggningen. Man jobbar också mycket med foliering för kundanpassning utifrån beställarens varumärke.
– Väldigt mycket är kundunikt, och allt ska vara uppkopplat mot olika tjänster. Därför har konfigureringen blivit en viktig del av tillverkningen, säger Carl-Johan Dalin.
GARO-gruppen börsnoterades 2016 och har sedan dess ökat kraftigt. Förra året omsatte man nära 800 miljoner SEK. Förutom huvudkontoret i Gnosjö med drygt hälften av koncernens 400 anställda har gruppen flera bolag i Sverige, Polen, Irland, Norge och Finland.
En allt vanligare syn – GAROS laddstolpe för publika miljöer.
Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se
Foto: Gabriella Mellergårdh och GARO/Catarina Jansson