
9 september 2014
Toppar försäljningen efter uppköp
Gnosjö Laserstans tar greppet om kunderna med den senaste tekniken inom fiberlaser och goda synergieffekter sedan uppköpet av närmaste konkurrenten.
- Det är inte så svårt att göra en plåtbit, många kan göra det. Men det handlar om att göra den effektivt och skapa ett mervärde för kunden, säger VD Jens Pettersson.
Snabbhet och kapacitet är konkurrensmedlen i branschen idag och här har Gnosjö Laserstans stärkt sina positioner sedan förvärvet av grannföretaget Gnosjö Lasercentrum i december 2013.

En fiberlaser med den senaste tekniken tas i drift under den närmaste månaden. Fiberlasern är utrustad med automation för obemannade och effektiva körningar, berättar VD Jens Pettersson som här inspekterar installationen.
Bygga ihop bolagen på sikt
- Vi är idag en större aktör på marknaden vilket innebär att vi kan ta oss an lite större jobb och klara topparna bättre. Vi har oerhört korta ledtider idag. På sikt kommer vi att bygga ihop bolagen för att få ännu bättre flöden men redan idag har vi starka muskler, säger Jens Pettersson.
Kompetensutveckling av personalen och organisatoriska frågor är områden som prioriteras just nu för att "vara bäst på alla områden" förklarar Jens.

Automation prioriteras högt och här är det en kombinerad stans och laser som ökar kapaciteten på ett effektivt sätt tack vare automation.
Fiberlaser med den senaste tekniken
Deltagande i produktionslyftet samt flera stora maskininvesteringar hjälper till att öka trycket i verksamheten. När GnosjoRegion.se kommer på besök håller man precis på att installera en helt ny fiberlaser med den allra senaste tekniken, och ytterligare en kommer att installeras i december. Sammanlagt i båda bolagen har man sju laserkällor varav sex rena och en kombimaskin.
- Sedan vill vi utöka tjänsteutbudet ytterligare. Redan idag erbjuder vi allt inom plåtbearbetning även om fokus har legat på stansning, laserskärning och bockning. Framöver vill vi utveckla svetsningen ännu mer, säger Jens Pettersson.

"Även inom bockning har vi valt att automatisera" säger VD Jens Pettersson. Här en hel cell med två robotar som samspelar inom hela kantpressningsprocessen på ett unikt sätt.
All time high i juni
Både från kunder och personal har responsen varit god sedan förvärvet. Och orderboken har fyllts på rejält.
- I mitten av juni hade vi all time high så det har varit riktigt bra tryck på försäljningen. Därför känns det extra roligt att kunna investera och utveckla företagen, till exempel genom ett gemensamt affärssystem. Det blir såklart många synergieffekter, säger Jens Pettersson.

Gnosjö Laserstans har satsat hårt på en väl utbyggd maskinpark. "Den är unik för ett företag av vår storlek. Vi har både FinnPowers och Amadas flaggskepp" säger VD Jens Pettersson.
Bred kundbas tillsammans
Gnosjö Laserstans har alltid jobbat ganska lokalt. Av de 30 största kunderna återfinns 22 i närområdet.
- Gnosjöregionen är en fantastisk bygd att verka i, konstaterar Jens Pettersson.
Gnosjö Lasercentrum har haft större geografisk spridning på sina kunder och i praktiken har man aldrig riktigt konkurrerat om uppdragen.
- Men det gör att vi nu har en otroligt bra kundbas tillsammans. Nu kan vi ta in alla förfrågningar och styra in dem där det passar bäst och gynnar kunden på det mest fördelaktiga sättet, säger Jens Pettersson.
Text & foto: Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se.