27 juli 2013
GnosjoRegion.se - 10 år på nätet
I 10 år har GnosjoRegion.se dragit in tusentals affärer till företagen i Gnosjöregionen. Idag är hemsidan en av de största av sitt slag i Sverige.
GnosjoRegion.se har som syfte att hjälpa regionens företag att nå ut med sin information i ett allt tuffare marknadsföringsklimat och på så sätt få nya affärer och kunder. Hemsidan drivs av Happy Småland AB: Michael Åstmar, Thomas Perdsjö, Lena Alexandersson och Malin Ivarsson.
Digital Gnosjöanda. Så uttryckte sig Jan Eliasson, vice generalsekreterare för FN och före detta utrikesminister, när han skulle beskriva GnosjoRegion.se. Och det är just vad det är också - digital Gnosjöanda!
- GnosjoRegion.se är en samlingsportal på nätet för alla företag i Gnosjöregionen. På hemsidan finns drygt 10 000 företag från Gislaved, Gnosjö, Värnamo och Vaggeryds kommuner. GnosjoRegion.se finns till för att göra business, säger Thomas Perdsjö, som har jobbat med företagshemsidan sedan starten.
- Det är många som har besökt oss genom åren och gjort positiva uttalanden om hemsidan. Ministrar i regeringen, landshövdingar, politiker, näringslivsrepresentanter och inte minst företagare. Alla har varit mycket positiva, fortsätter han.
Jan Eliasson, vice generalsekreterare för FN och före detta utrikesminister, har beskrivit GnosjoRegion.se som digital Gnosjöanda.
Den 11/11 kl 11.00
Det var den 11 november 2003, klockan 11.00 för att vara exakt, som GnosjoRegion.se invigdes på Elmia Subcontractor i Jönköping. Men idén om att kommuner och företag i Gnosjöregionen skulle samarbeta genom ett projekt på internet föddes redan långt tidigare.
Industriföreningar, kommuner, IUC, Vinnova, KK-stiftelsen, ett antal högskolor och regionens näringslivschefer startade år 2000 projektet RegionIT - ökad lönsamhet med hjälp av IT. Ett av målen var att utveckla en gemensam hemsida på internet där företagen kunde presentera sig och göra affärer.
Det gjordes en upphandling för att hitta ett företag som ville ta fram den nya mötesplatsen och uppdraget gick så småningom till ett företag i Hestra. Hemsidan startade 2003 och tre år senare byggdes den om för att möta nya behov.
En helt ny portal lanserades i januari 2012, knappt ett år efter att Happy Småland tog över. På GnosjoRegion.se kan man läsa nyheter och reportage från de olika företagen men man kan också hitta nya kunder och leverantörer bland annat genom att lägga ut offertförfrågningar.
Förverkligade drömmen
Hestrabolaget drev hemsidan fram till den 1 maj 2011 då den såldes till ett annat företag i Gnosjöregionen, Happy Småland AB, ett dotterbolag till 0371 webb & reklam AB i Smålandsstenar. Ägaren där, Michael Åstmar, hade själv varit med vid starten av GnosjoRegion.se 2003 och hade god kunskap om projektet.
- Jag hade drömt om att kunna fortsätta att jobba och och utveckla hemsidan. Ett år efter att vi hade tagit över släppte vi en ny portal med flera nya funktioner, säger Michael Åstmar.
Under alla tio år har man jobbat tillsammans med de fyra kommunernas näringslivschefer. Dessa har ingått i en styrgrupp men man har också haft ett portalråd med representanter från näringslivet. Portalrådet har fungerat som ett bollplank.
GnosjoRegion.se firar 10 år på internet 2013.
Hitta nya leverantörer
Grunden för GnosjoRegion.se är att alla regionens företag finns med på hemsidan. Genom ett medlemskap får man tillgång till ytterligare funktioner. Besökarna kan läsa information om de olika medlemsföretagen och väldigt enkelt hitta leverantörer och tjänster bland annat genom att skicka offertförfrågningar.
- 50-60 procent av de offertförfrågningar som skickas via hemsidan blir till affärer hos företag i Gnosjöregionen, säger Michael Åstmar.
Vidare kan medlemsföretagen publicera nyheter och lägga ut bilder. Genom reportage och annonser kan man stärka sitt varumärke ytterligare och på det sättet få nya kunder. Hemsidan finns även översatt till engelska.
En sak som man har arbetat mycket med genom åren är sökoptimering, SEO.
- Vi har hängt med i tiden och insett värdet av att synas på Google. Vi har lagt ner mycket arbete på SEO för att hjälpa företagen att komma högt på Google, bland annat genom våra specialavdelningar.
Synas i mediebruset
GnosjoRegion.se har marknadsförts på mässor, i TV, radio, tidningar samt i ett alldeles eget magasin. Man har också vid flera tillfällen hjälpt medlemsföretagen att komma ut med sina viktiga nyheter och sprida dessa i olika nyhetsnätverk.
- Vi vill hjälpa våra medlemsföretag att höras och synas i ett allt tuffare mediebrus. Numera hjälper vi våra kunder med många fler saker än vi har gjort tidigare, bland annat trycksaker, mässutrustning och fotografering, säger Michael Åstmar.
- Tack vare arbetet med hemsidan har företagen fått ett stort antal affärer som de inte hade fått annars. Vi vet att stora företag som ABB, Volvo och Tetrapak besöker oss regelbundet.
Nu siktar man mot framtiden genom att satsa ytterligare på att driva och utveckla GnosjoRegion.se. Ett tufft marknadsföringsklimat gör att det är svårt att göra sin röst hörd ensam. Men genom att samarbeta och dela på kostnaderna kan man lyckas.
- Tillsammans är vi starka!
Text: Malin Ivarsson. Foto: GnosjoRegion.se.