
4 april 2016
Vill vara kundens självklara val
Hörle Wire är känd som internationell trådförädlare med brett sortiment. Nu tar man sikte på Gnosjöregionen med sin nysatsning på automatstål.
- Automatstål är ett relativt nytt marknadsområde för oss som vi tror starkt på. Vi levererar standardlängder på 3 meter men är väldigt flexibla om kunden har andra önskemål. Dessutom har vi bra kapacitet på lagerhållning vilket garanterar snabba leveranser, säger Jonatan Feurst, Area sales manager.

Hörle är en internationell aktör med långsiktigt lokalt ägande i Liljedahl Group. Koncernen består av Hörle Wire AB utanför Värnamo, Huesecken Wire GmbH i Tyskland och Hörle Wire s.r.o. i Slovakien.
Möter höga kvalitetskrav
Kvalitetskraven inom automatstål är höga eftersom slutledet i regel är bilindustrin.
- Vi har en stor kundbas inom tre mils radie, duktiga underleverantörer som ställer höga krav, så att få leverera till Gnosjöregionen är en kvalitetsstämpel. När man klarar att leverera till den här regionen så klarar man att få leverera till hela världen, säger Jonatan Feurst.
Något som Hörle Wire redan gör utifrån sitt etablerade varumärke där man från sina tre enheter i Sverige, Slovakien och Tyskland skeppar ut 75 000 ton förädlad ståltråd varje år.

Automatstål till regionens underleverantörer inom bilindustrin är Hörles senaste nysatsning. "Vi erbjuder snabba leveranser och flexibla längder till högsta kvalitet" säger Jonatan Feurst, Area sales manager.
Brett sortiment av förädlad tråd
- Vi har ett väldigt brett sortiment. Våra produkter ingår i allt ifrån dubb i dubbdäck till vindkraftverk och butiksinredning. Prima råmaterial förädlas i Hörle och skickas ut över Europa. Att vi gör det med bibehållen lönsamhet trots fallande stålpriser säger något om Hörle. Vår AAA-rating är ett kvalitetsbevis, säger vd Jesper Bundgaard.

Plattvalsad tråd signerad av Stig Roms, maskinoperatör. Hörle Wire Group har 150 anställda, ungefär ett 50-tal på varje anläggning, och förra året omsatte man strax under 500 miljoner SEK.
Ny vd och produktionsledning
Jesper är ny vd och koncernchef sedan juni förra året.
- Under den här tiden har vi genomfört en del organisatoriska förändringar för att kunna koncentrera oss på det vi gör bäst, säger Jesper.
Förändringarna har bland annat inneburit ny produktionsledning. Och i den närmaste framtiden ser Jesper Bundgaard stora rekryteringsbehov.

Jesper Bundgaard är ny vd och koncernchef på Hörle. "Det är fantastiskt roligt att få vara en del av detta. Jag trivs jättebra och vi har massor att göra." säger Jesper.
Generationsskifte med rekryteringsbehov
- Vi står inför ett generationsskifte när det gäller produktionspersonal och vi söker aktivt efter yngre medarbetare med allmän erfarenhet från tillverkningsindustri, gärna kvinnor.
Jesper hoppas kunna medverka till att lyfta industrin som attraktiv arbetsplats.
- Du får mycket eget ansvar och flexibla arbetstider. Ett jobb inom industrin öppnar också för intern utbildning och karriärmöjligheter, säger Jesper.
Ny hemsida och logotype
Hörle Wire har nyligen byggt om hemsidan och lanserat en ny logotype som sticker ut från mängden.
- Stål står ju för något grått och maskulint. Vi har valt rosa som signalfärg och fått en väldigt positiv respons, säger Jesper Bundgaard.