2 november 2020
Med kunskap och känsla för kunden
Effektiva inköp med fokus på bästa lösning – konceptet för legospecialisterna Hugma som fortsätter att växa med ett globalt nätverk av tillverkare.
En optimalt tillverkad detalj är vad varje inköpare vill ha, och det är precis vad Hugma AB i Anderstorp levererar.
– Vi har ett brett utbud av olika produktionsprocesser hos ett globalt nätverk av noggrant utvalda tillverkare både i Sverige, Europa och Asien. De som avgör varje affär är vilken tillverkare som är bäst på varje detalj, säger Freddie Damgaard, vd och ägare.
Med ett globalt nätverk av leverantörer kan Hugma AB hitta den optimala tillverkningen för varje detalj.
”Vi hittar optimala tillverkningsmetoder”
Affärsstrategin bygger på sex P: Produktkunskap, produktvillkor, pålitlighet, proffsighet, passion och personlighet.
– Genom vår produktkunskap kan vi hitta optimala tillverkningsmetoder, strukturera inköpen, rationalisera antalet leverantörer och hitta bästa totalekonomi för kunden, säger Freddie.
Passion för uppgiften och en personlighet som gör det lätt att kommunicera med både kunder och leverantörer är också framgångsfaktorer i en sådan här bransch.
All time high under 2020
– Vi har både kunskapen och känslan för kundens krav vilket gör att vi kan knyta ihop rätt leverantör med rätt kund, säger Freddie.
Trots att coronaåret 2020 slagit hårt mot många branscher så har Hugma klarat sig bra.
– Vi gjorde till och med all time high de första sex månaderna tack vare att några av våra kunder gått riktigt bra. Vi har varit lyckligt lottade tack vare att vi jobbar brett inom olika branscher, konstaterar Freddie.
Deltar i ett kraftfullt tillväxtprogram
Och nu siktar man på fortsatt tillväxt. Hugma är ett av åtta svenska bolag som antagits till ScaleUp, ett amerikanskt tillväxtprogram som hjälper företag att ge ambitiösa entreprenörer de absolut bästa förutsättningarna att realisera sina planer och visioner.
– Det handlar bland annat om att ha rätt människor på rätt plats. Förra året anställdes Jonas Lönnblom som platschef för att jag ska kunna jobba tydligare med försäljning och strategiska frågor, säger Freddie.
Redo för nästa nivå. Hugma är ett av åtta svenska bolag som deltar i tillväxtprogrammet ScaleUp. Tv Jonas Lönnblom, platschef; th Freddie Damgaard, vd och ägare.
FAKTA
Hugma är enda partnern du behöver när det gäller legotillverkning. Allt från enkla till komplicerade detaljer samt systemlösningar levererade i förpackning direkt till slutkund.
Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se