24 september 2020
Här är det felfri körning som gäller
Inom motorsport såväl som skärande bearbetning räknas tusendelarna. Och Lecsa Mekan vet hur rätt precision uppnås – både i maskin och på grusväg.
Midnattssolsrallyt är årets höjdpunkt. Då tar Bitte Blansch plats som kartläsare och Peter Andersson sätter sig bakom ratten för att avverka cirka 90 mil i högt tempo längs slingrande grusvägar. Även sonen och två av döttrarna i familjen kör rally.
– Jag började köra motocross när jag var 10 år men gick så småningom över till rallybilar i skogen längs grusvägar. Och så började jag tillverka fordonsdetaljer själv, berättar Peter.
Här är det hundradelar som räknas. Varje år kör Peter och Bitte Midnattssolsrallyt.
Detaljer som förbättrar väghållningen
För vem vet bättre hur en hårnålskurva ska tas med bästa väghållning än den som har kört själv? Peter tillverkar många specialdetaljer till tävlingsbilar där det mesta handlar om att förbättra väghållningen.
– Den här länkarmen är ett exempel. Jag har också tillverkat vipparmar,adaptrar till bromsok och bromsskivor och en del detaljer till trimmade motorer. Vi ombesörjer även lättare svänghjul och kopplingar, berättar Peter.
Lecsa Mekan har lösningen för bra väghållning. ”Vi tillverkar många delar till tävlingsbilar”, säger Peter Andersson.
Stor kapacitet inom skärande bearbetning
Lecsa Mekan utanför Skillingaryd är specialister inom skärande bearbetning med fokus på fräsning och svarvning av prototyper och mindre serier.
– Svarvning är det område där vi ökat mest, säger Bitte.
Kapaciteten går från ca 6 mm i diameter upp till 60 mm vid stångmatning, och vid körning med chuck upp till ca 200 mm. I fleroperationsmaskinerna har Lecsa kapacitet för arbetsstycken upp till X1400 och Y650.
Lecsa Mekan är specialister inom skärande bearbetning med fokus på fräsning och svarvning.
Taktar upp produktionen
Planer på att takta upp produktionen är långt gångna. Under hösten kommer en Hanwha-robot att tas i drift för att betjäna och effektivisera svarvningen. Och Peter laddar samtidigt för höstens kraftmätning på två hjul: Gotland Grand National, världens största endurotävling.
– Vi fick äntligen besked om att tävlingen blir av, säger en nöjd Peter Andersson.
Rallyfamilj som levererar. ”Våra kunder har höga krav när det gäller toleranser och ytfinish”, berättar Jennie Blansch och Peter Andersson.
FAKTA LECSA MEKAN AB
Lecsa Mekan AB tillhandahåller det mesta inom skärande bearbetning inom svarv och fleroperationsarbete. Även rörbockning, svetsning, excenterpressning.
Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se
foto: Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se & JCrallypics, Joel Carlsson