24 april 2025
Rätt förarbete sänker detaljpriset
Säkra upp rätt material och spara pengar på den svarvade detaljen. Lecsa Mekan går en extra mil för att hjälpa kunden med en kostnadseffektiv lösning.
Det billigaste materialet är sällan det som är mest kostnadseffektivt i längden. Peter Andersson konstaterar att det kan skilja på hundratals bitar innan du måste vända skär om du väljer rätt kvalitet.
– Det är jätteviktigt att säkra upp rätt materialkvalitet för att spara på verktyg och förebygga stillestånd så maskinerna kan gå så länge som möjligt, säger Peter.
Hittar bästa lösningen för kunden
Lecsa Mekan i Skillingaryd har många och goda samarbeten med verktygsleverantörer.
– Och det gör att jag faktiskt kan hitta guldkorn. Det finns skär till halva priset som ändå håller länge. Men man behöver jämföra det med en produkt som man kört i många år för att veta om det är bra i längden, och det tar tid, konstaterar Peter.
Tid som han och personalen på familjeföretaget Lecsa Mekan gärna lägger för sina kunder inom bland annat fordonsindustri och allmän industri.
Peter Andersson och Bitte Blansch äger och driver familjeföretaget Lecsa Mekan i Skillingaryd.
Levererar kompletta ytbehandlade detaljer
Oro i världen har skapat en ryckighet vad gäller orderingång, men känslan är ändå att det börjar vända uppåt igen, menar Bitte Blansch:
– Många som skickar förfrågningar säger att ”vi är ute efter att byta leverantör” och kanske handlar det om att man flyttar hem från utlandet.
Allra mest handlar det om bearbetning från stång, och i allt större utsträckning skickar Lecsa godset vidare till ytbehandling för att kunna leverera en färdig, komplett lösning, vilket uppskattas av kunderna.
Nästan uteslutande handlar jobben om stångbearbetning till kunder inom automotive och allmän industri.
Ofta skickas godset vidare till bland annat förzinkning och anodisering för att sedan leverera en helt färdig detalj till kund.
Flexibla och snabba
– Vi är små och det innebär att vi också är flexibla, säger Peter.
Det innebär i sin tur att man kan vara snabbfotad och lösa kundens problem när det krisar, även när det gäller maskinservice.
– Många kunder finns bara tio minuter bort. Det räcker att slå en signal så löser vi problemet och får i gång den där maskinen som står still.
Snäva toleranser i stora volymer. Emil Hansson gängar inkommet gods från kund.
Fakta:
Lecsa Mekan tillhandahåller det mesta inom skärande bearbetning. Vi ombesörjer även ytbehandling om så önskas.
Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se