
25 januari 2007
Två företag blir ett - och 4:e generationen går in
- Förvärvet skedde för några år sedan, och all verksamhet finns sedan länge under samma tak. Då blir det också mer praktiskt för kunderna att bara ha en leverantör att hålla reda på, säger Thomas Johansson, vd i familjeföretaget.
Nästan alla gnosjöföretag har en gång i tiden startat som familjeföretag. Men nya tider kommer med nya vindar, stora företag slukar de små och regelverket gjorde förut generationsskiften besvärliga.
Men M. Johansson & Söner AB klarade ut problemen, och nu håller 4:e generationen, Alexander Johansson, på att skola in sig på allvar i företaget.
![]() Alexander Johansson är fjärde generationen i det företag som grundades av hans farfars far 1894. Tradition bygger som bekant på förnyelse… |
Ändrade regler
- Personligen anser jag att det aldrig förut varit så stimulerande att vara egen företagare som i dag. Emellanåt kan jag faktiskt tycka att en del av kritiken från företagarhåll numera skjuter över målet. Attityderna mot företagare och entreprenörskap har ändrats, det är inte ens riktigt fult längre att kunna ta ut en vettig lön för sitt jobb …
Kaffefilter
En stor produkt är i dag filter för Bodum kaffebryggare.
- Metallduk och -nät ingår alltså fortfarande i många av våra produkter och industrisilar är en annan av våra viktiga nischer.

Thomas Johansson, operatör Jan Andersson och Alexander Johansson på M. Johanssons AB där orderboken är välfylld och framtiden ser ljus ut.
Långvarigt samarbete
M Johanssons AB har efterhand byggt upp kapacitet och maskinpark för att kunna erbjuda bredare produktområden.
Successiva investeringar liksom förvärvet av Gnosjö Allproduktion AB har lagt ökad kapacitet till områdena plåtbearbetning, stansning och bockning i produktionen.
![]() Metallväv ingår av tradition i flera av produkterna, bland annat i cirka fyra miljoner filter per år till kaffebryggare, säger Thomas Johansson. Industrifilter är en annan viktig produktgrupp för företaget. |
Behöver nyanställa
- Just nu är vi inne i en period med stark orderingång och skulle behöva anställa någon mer utöver de elva som jobbar här i dag, trots att vi förstärkte under det gångna året, bland annat på inköp, fakturering och ekonomi där Anna Holmgren är ny och i produktionen där alltså Alexander går in.
- Dessutom har vi under det gångna året investerat kraftigt i nya maskiner för främst plåtbearbetning. Det är självklart viktigt att vara lyhörd för kundernas utveckling, säger Thomas Johansson.
Ambition
Bland andra legoprodukter kan nämnas friskluftsintag samt påfyllningsrör till Volvo lastvagnar, kontaktdon för ASEA, säkerhetsbox för bärbar dator mm.
Nya krav stimulerar
- Det är stimulerande att arbeta med olika produkter och nya krav och med varierande storlek på serierna, säger Thomas Johansson.

Text och foto: Bengt Kjellberg