26 januari 2009
Silikontillverkning en bra affär
Tekniskt kunnande, service och kvalitet. Tre ledord för silikontillverkaren Rexil i Burseryd.
- Och så förstås vår långa erfarenhet, säger Roland Åkerberg.
Han är en av tre delägare i företaget som startades 1989. Då kom Roland närmast från en tjänst som laboratoriechef på Gislaved Gummi. Arbetskamraterna och delägarna Sven-Erik Hultqvist och Ulf Pettersson hade arbetat som produktutvcklare och på silikonavdelningen.
- Jag hade alltid velat göra något eget och nu såg vi tillsammans möjligheterna inom branschen, säger Roland.
Hållbart och flexibelt material
Silikon påverkas inte av solljus, vind eller ozon. Materialet går att färgsätta i klara färger och tål temperaturer mellan -70 grader och +225 grader Celsius. Även om silikonet utsätts för långvarig belastning ändras inte formen. Vissa lösningsmedel kan medföra att silikonet sväller upp men det återtar sin ursprungliga form när exponeringen upphör.
- Sen är det också en relativt enkel investering att komma igång med den här verksamheten. Det krävs enklare maskiner jämfört med annat gummi, säger Roland.
Export till Europa
Rexil exporterar närmare 50 procent till länder i Skandinavien och Europa. I Sverige återfinns kunderna främst inom dörr- och fönsterindustrin men man säljer också exempelvis till sjukvården och livsmedelsindustrin. Tillverkningen täcker det mesta inom området silikonlister, packningar och slangar på upp till 56 mm i diameter. Fyra maskiner och mer än 600 verktyg används i produktionen. Idag har Rexil åtta anställda och omsätter 19 miljoner, en siffra som ser ut att fortsätta öka.
- Tekniskt kunnande är vår styrka. Service och flexibilitet möjligheten i ett litet företag. Står en kund utan material kan vi leverera nästa dag utan problem, säger Roland.
Silikon som säljer
Hur ser utvecklingsplanerna ut? Roland skrattar.
- Vi har så mycket att göra hela tiden att vi inte hinner tänka så mycket på framtiden. Det här säljer sig själv helt enkelt. Mycket går på rekommendationer, att vi gör bra grejer och sköter oss, säger Roland.
Målsättningen har aldrig varit att bli stora utan att fortsätta i det lilla formatet och göra ett bra jobb. Branschen är inte konjunkturkänslig utan stabil och söker.
- Vi har alltid någon del i produktionen som går bra, säger Roland.
Text & bild: Gabriella Mellergårdh