23 april 2025
Det är en tradition som går i graven
Hos Söderlunds Metall i Gnosjö har en toppmodern maskinpark kompletterats av fyra mekaniska svarvar – som klassat ut CNC-svarvning på vissa produkter.
– De här maskinerna är otroligt snabba och effektiva, så på vissa typer av jobb utan eftermoment kan de nya automatsvarvarna inte konkurrera över huvud taget, säger Jens Söderlund.
De fyra mekaniska svarvarna hos Söderlunds Metall är pigga 1970-talister och var de sista maskinerna som Söderlunds investerade i innan CNC-svarvarna gjorde sitt intåg. Men nu går operatören som kört maskinerna i pension.
– Och det gör att vi även måste pensionera de här fyra eftersom ingen annan kan köra dem. Men det är lite med tungt hjärta, det är en tradition som går i graven, konstaterar Jens.
Ut med det gamla – in med det nya. ”Men de här maskinerna har ändå varit överlägsna på vissa produkter”, säger Jens Söderlund.
Ny tvättanläggning på gång
Bakom hörnet väntar dock nyinvesteringar av annat slag: en ny tvättanläggning.
– Den kommer på plats under hösten och är modern en kapacitetsökning och förbättring i allt från energiförbrukning till tvättfunktion, säger Jens.
Söderlunds Metall har dessutom fyllt på med ny mätteknik och flera nya CNC-svarvar de senaste åren.
– Vi jobbar mycket med att optimera vår körning och efter en lite lugnare höst ser vi att det rullar igen. Flera av våra kunder indikerar att de taktar upp.
Den senaste maskininvesteringen – och fler väntar runt hörnet. ”Man får inte luta sig tillbaka, vi strävar hela tiden efter att förbättra oss”, säger Jens Söderlund.
Har precis börjat leverera till Kina
Med Scania som största kund levererar Söderlunds direkt till deras tillverkningssiter i Södertälje, Frankrike, Holland och Brasilien.
– Nu startar Scania upp tillverkning i Kina också så vi har precis gjort våra första leveranser dit. Att vi kan producera här i Gnosjö och leverera till andra sidan jordklotet är lite häftigt, säger Jens och ler.
De svarvade detaljerna sitter i regel i motor och växellåda och med elektrifieringen inom fordonsindustrin är det detaljer som på sikt kommer att försvinna.
– Men vi ser framåt på vad vi kan hjälpa både Scania och andra kunder med, bland annat inom försvarsindustrin, säger Jens.
Svarvade detaljer levereras till fordonsindustri, allmän industri och försvarsindustri.
Här tillverkas också låsprodukter till det egna varumärket CombiLock.
Fakta:
Vi levererar svarvade detaljer, runt5-65 mm, till fordonsindustrin, samt till hydraulik och pneumatik, belysningsindustri, värmepumpar och armaturer.
Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se