7 december 2020
Det ska vara enkelt att prata med banken
Korta beslutsvägar är en kritisk faktor för tillväxt. Därför bygger Södra Hestra Sparbank långsiktiga och nära relationer med sina företagskunder.
– Vår tillgänglighet och närhet till beslut uppskattas, att vi jobbar lokalt med vår kreditkommitté och att vår bankstyrelse som sitter lokalt har beslutsmandat är också en fördel. Som rådgivare kan jag jobba fram ett beslutsunderlag snabbt och få ett kreditbeslut, så att kunderna kan komma vidare i sina affärer, säger Josefin Backsten, företagsrådgivare Södra Hestra Sparbank.
Josefin Backsten är företagsrådgivare hos Södra Hestra Sparbank. ”Vi har närheten till våra kunder, samtidigt som vi erbjuder allt som de stora bankerna har.”
”De har förståelse för affären”
En kund som funnits med länge och som befinner sig i kraftig tillväxt är Lagans Byggnads AB. Företaget startade redan 1964 och när Lars Johannesson kom in som ägare 2001 hade man 12 anställda och omsatte 12 miljoner. Idag är man 135 anställda och omsätter 800 miljoner (2019). Bara under de senaste två månaderna har man anställt tio personer och tidigare i höstas flyttade man in i nybyggda lokaler utmed riksväg 27 i Värnamo – samtidigt som man tillträdde nyförvärvet Söderqvist Gräv AB i Värnamo.
– Hos Södra Hestra Sparbank är man affärsinriktade och fattar snabba beslut, det är en bank som finns här i regionen och fattar egna beslut, nära affären.
Det är värdefullt idag, när så många beslut fattas på storbankernas kontor i Stockholm, säger Lars.
Nybyggd fastighet och nyförvärv – då är det viktigt att ha en bra bank att samarbeta med. Fr v: Lars Johannesson, Karl Johannesson och Erik Fagersson, Lagans Byggnads AB i Värnamo.
Både hårda och mjuka värden räknas
Att närheten gör skillnad är något som Josefin Backsten understryker. Hon gör regelbundet besök ute hos kunderna och lär känna både verksamhet, lokaler och människor.
– Det spelar stor roll i beslutsfattandet där helheten räknas. Det handlar inte bara om kassaflödesanalys, både hårda och mjuka värden är viktiga, säger Josefin.
Nära och långsiktiga relationer mellan bank och företag är extra viktigt när tiderna blir tuffa.
– De flesta av våra kunder har haft en ganska stabil utveckling hittills trots pandemin eftersom man haft goda tider innan och kunnat bygga en viss buffert. Och vårt sätt att jobba tillsammans är gångbart i både goda och dåliga tider. Vi är nära kunden i med- och motgång.
FAKTA SÖDRA HESTRA SPARBANK
En trygg, lönsam och fristående bank med målet att ha de mest nöjda kunderna. Vår styrka är den lokala närvaron och vår goda personkännedom.
Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se
Foto: Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se & Södra Hestra Sparbank