1 november 2021
Butiksinredarnas mesta legoleverantör
Hos WOG Metall i Skillingaryd har många butiksmiljöer tagit form. Från råmaterial i rör och plåt till färdiglackerad produkt – allt under samma tak.
– Mer än hälften av vår produktion går till butiksinredning och vi har otroligt mycket att göra, konstaterar Kristoffer Davidsson som äger och driver WOG Metall tillsammans med Daniel Wolbe och tre andra delägare.
Visst var starten av pandemin tuff och visst lever den fysiska butiken under hårt tryck av ökad e-handel, men talet om butiksdöd är överskattat, menar Kristoffer.
– Vi har klarat oss genom nålsögat, vi vet hur kunden vill ha sina produkter. Det handlar om att ställa om, anpassa sig och lyssna till kunderna. Att vara flexibel och ändra sin produktion utifrån vad som efterfrågas.
För att lyckas som leverantör av butiksinredning måste man vara beredd att lyssna och vara flexibel. ”Vi har otroligt mycket att göra”, säger Kristoffer Davidsson och Daniel Wolbe.
Funktion och design är viktiga element
Trycket på den fysiska butiken har förändrat marknaden på många sätt. Det handlar inte längre bara om exponering av en vara.
– Butiken är en mer publik miljö idag och därför läggs ännu större vikt vid design.
Fokus på funktion finns kvar men det ska se snyggt ut också. Det har bidragit till att kraven på oss som underleverantör har ökat och där gäller det att hänga med. Vi har gått från att vara en leverantör av butiksinredning till att verkligen leverera inredning, konstaterar Daniel Wolbe.
Modulinredning och pop-up-butiker
Den fysiska butiken är ännu mer av mötesplats idag. Kristoffer tar macken som exempel där du förr bara tankade bilen och möjligtvis köpte en kopp kaffe.
– Idag kan du nästan veckohandla där, säger Kristoffer och skrattar.
Under en lång period har köpcenter vuxit fram som svampar ur jorden vilket satt press på de mindre butikerna i stadskärnorna. Men även här finns en ny rörelse med aktörer som poppar upp och som efterfrågar inredningsdetaljer.
– Och vi ser en kraftigt ökad efterfrågan av modulinredning. Flexibiliteten med pop-up-butiker är något som allt fler använder sig av, konstaterar Daniel.
Här fortsätter man växa för framtiden!
Oändliga möjligheter med allt under samma tak
Och flexibilitet är något som WOG Metall verkligen kan erbjuda. Med alla processer inom rör och plåt under ett tak, från konstruktion till montering och packning, är inget omöjligt. Korta ledtider och hög leveranssäkerhet är extremt viktigt när det handlar om butiksinredning där en absolut deadline med exempelvis en butiksinvigning aldrig får äventyras.
– Att vi dessutom har ett nära samarbete med vårt systerbolag WOG Trä är en styrka. Det blir alltid en ögonöppnare när kunden kommer hit och ser möjligheterna. Vi kan lösa det mesta som behövs i en butik, säger Daniel.
Anpassad konstruktion blir kostnadseffektiv
Utmaningen just nu ligger på materialsidan med tillgång och vad Kristoffer närmast beskriver som ”galna prisökningar”. Fördelen är att alla sitter i samma båt, förståelsen är stor hos alla.
– Och vår fördel är att vi kan hjälpa kunden att hitta kostnadseffektiva lösningar. Vi hjälper kundens konstruktörer att rita produkten så att den passar vår produktion och så att den anpassas efter bästa möjliga materialval. Det kan till exempel göra stor skillnad att jobba med en annan tjocklek på plåt, säger Kristoffer.
Hela 2021 har verksamheten hos WOG Metall gradvis ökat och tendensen håller i sig. Här fortsätter man att växa för framtiden.
FAKTA
WOG Metall – en komplett samarbetspartner inom rör och plåt, från råmaterial till färdig, lackerad produkt. Egen pulverlackering.
Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se
Foto: Patrik Leonardsson