Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår

Vecka 38
Tisdag 17 september
Grattis Hildegard, Magnhild
Valuta
EUR 10.63 -0.01
GBP 11.99 -0.03
USD 9.66 -0.02
BÖRSEN 20:20
-0.57%

0

Medvind för AD-plast - behov av arbetskraft

2010 blev det bästa året i AD-plasts historia när man gick upp från 94 till 112 mkr i omsättning. Och den uppåtgående trenden ser inte ut att mattas.

- Med lite flyt landar vi på 120 mkr. Vi har precis gått igång med helgskift igen och bara efter semestern har vi investerat i tre nya maskiner och tre robotar, säger VD Michael Jonsson.

Full fart framåt. Michael Jonsson ser inga tecken på nedgång hos kunderna. "Visst kan vi ha en ny kris som knackar på dörren, men då gäller det att se möjligheterna istället för problemen" säger han.

Växer på marknaden i Europa

De senaste åren har företaget gjort medvetna satsningar på att nå ut i Europa, framför allt har man sökt kunder med behov av metallersättning och stora volymer i Tyskland och Polen. Och med fem affärsområden kan kunden i princip kliva in var som helst i kedjan, vare sig det gäller consulting, verktygstillverkning, produktion, montering & förpackning eller logistik.

Unika inom consulting

Samtidigt lägger AD-plast lite extra krut på att sälja in rit- och konstruktionslösningar till kunden som då kan få en lösning som löper hela produktionskedjan ut.
Attraherar det nya kunder?

- Ja, det tycker jag att vi har märkt sedan vi började lansera detta. När det gäller consulting är vi också lite unika i Sverige eftersom vi jobbar med två av de största formfyllningsprogram som finns på marknaden, Mould Flow och Mould X3D. Bara ett fåtal aktörer i Sverige har dessa program och vi är nog ensamma om att ha båda, säger Michael.

Utökad personalstyrka

Även om marknaden är lite orolig just nu vill Michael se möjligheter istället för problem.

- Visst ska man vara medveten om att det kan bli en ny kris, men problemen behöver man inte söka efter, de kommer ändå.

Möjlighetstänkandet och företagets medvind har bland annat gjort att man kontinuerligt utökar personalstyrkan och snart är uppe i ett 50-tal anställda som man hade innan krisen.

- Bara efter semestern har vi plockat in sex personer. En del av de nya är ungdomar i 20-årsåldern som internutbildas i AD-plasts egen trainee-skola. Internutbildningen har kommit till för att på något sätt försöka komma åt den ständiga bristen på kvalificerade ställare.

Höja statusen. AD-plast vill höja statusen för ställaryrket. Företagets egen traineeutbildning är ett sätt att säkerställa tillflödet av ny kompetens (foto:AD-plast).

Stor brist på ställare

- Det är svårt att få tag på kompetensen idag. Egentligen tror jag att det är först nu vi börjar se sviterna av att Gislaveds Däck försvann. Då drogs ingenjörer och tekniker hit till trakten eftersom man såg möjligheter till utveckling på ett stort företag och de lyfte kompetensen i hela regionen. Nu är det inflödet borta, riktigt stora industrier saknas och det här är en utmaning för branschen. Att skapa attraktionskraft exempelvis för ställare, säger Michael.

Text & foto: Gabriella Mellergårdh



KONTAKTUPPGIFTER

AD-Plast i Anderstorp AB

(AD-Plast i Anderstorp AB)

Telefon: 0371-587100
Mail: michael.jonsson@ad-plast.se

Besöksadress:
Stansg. 6
33432
ANDERSTORP

Postadress:
Box 142
33423
Anderstorp

Webbadress:
www.ad-plast.se