Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår

Vecka 26
Onsdag 26 juni
Grattis Rakel, Lea
Valuta
EUR 10.56 -0.04
GBP 11.79 -0.05
USD 9.3 -0.02
BÖRSEN 18:41
-0.03%

0

Småländsk klurighet visar vägen ur finanskrisen

Det är dags för företagen i Gnosjöregionen att kavla upp ärmarna och bli lite mer innovativa. Utmaningen kommer från Michael Jonsson, AD-Plast.

- Vi har blivit för bekväma, för mycket förvaltare. Därför har krisen slagit så hårt i regionen.
 

Att så många företag är underleverantörer till fordonsindustrin har självklart också bidragit. Men med risk för arga telefonsamtal från kollegor i området vill han ändå vända blicken kritiskt inåt och konstatera att mycket faktiskt skulle kunna göras bättre.

- Vi behöver väcka liv i den småländska klurigheten igen! Trycka på hos kunden och hjälpa dem att hitta bra lösningar. Bli mer innovativa!
 

Förbereder för uppgång på marknaden

 
Trots lågkonjunktur och uppsägningar - Michael Jonsson tror på framtiden.  Det har varit några tuffa månader. I början av 2009 tvingades AD-Plast i Anderstorp att säga upp 15 medarbetare. En slitsam process för alla inblandade. Men Michael väljer nu att se det positiva som trots allt finns. Man jobbar med utbildning på företaget för att höja lägsta nivån. Man jobbar aktivt med lagandan i teamet hos de 30 anställda som är kvar. Det handlar om att tagga upp och bli tajta inför en ny uppgång.
 

Bra att se över verksamheten

 

- Sådana här stålbad är inte bara av ondo. Ibland behöver vi som företagare tvingas att gå igenom verksamheten på ett riktigt seriöst sätt. Och de som klarar sig ur en djup kris kommer att stå riktigt starka när det vänder uppåt igen. Nu finns det bara möjligheter. Det kommer att gå sakta, men det kommer att lyfta! säger han trosvisst.

AD-Plast ligger precis i startgroparna för nya marknadssatsningar. Nya produktionshallen är så gott som färdig med plats för 25 nya maskiner. Nyligen fick man in ett stort jobb som kommer att omsätta ca 15 miljoner. Helgskiftet lades visserligen ner tidigt i våras.

- Men fortsätter det så här kan vi snart gå upp och köra helger igen. Vi kommer att ha en hyfsad utfakturering även under semestern, och det känns tryggt, konstaterar Michael.
 
Miljöarbetet ger resultat, konstaterar en stolt VD Michael Jonsson. AD-Plast fick ta emot branschpriset Plastovationer 2008 för sitt arbete med att ersätta metaller med plast. Bättre för miljön och med bättre egenskaper.
 

I motgång väcks kreativiteten

 

Att finanskris och lågkonjunktur faktiskt kan ha positiva bieffekter i form av kreativa idéer är Michael ett konkret exempel på. Orderstocken pekade rakt uppåt, material var på väg in - och plötsligt tog det bara tvärstopp. Vad ska man då göra av alla hyllvärmare på lagret? Michael fick en idé om ett "Blocket för företagare". På www.hyllvarmare.se kan företagen lägga in annonser. Alltid finns det någon som behöver just det du själv har för mycket av. Michael testade sajten på sina närmaste kontakter och affärerna tog genast fart. Nu ser han fram emot att lansera www.hyllvarmare.se fullt ut under Polymermässan på Elmia den 5-9 maj.

- Det här var bara en chansning men den tycks ligga rätt i tiden, säger Michael.
 
 
Text och foto: Gabriella Mellergårdh
 


KONTAKTUPPGIFTER

AD-Plast i Anderstorp AB

(AD-Plast i Anderstorp AB)

Telefon: 0371-587100
Mail: michael.jonsson@ad-plast.se

Besöksadress:
Stansg. 6
33432
ANDERSTORP

Postadress:
Box 142
33423
Anderstorp

Webbadress:
www.ad-plast.se