Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår

Vecka 38
Tisdag 17 september
Grattis Hildegard, Magnhild
Valuta
EUR 10.64 -0.01
GBP 11.99 -0.03
USD 9.66 -0.02
BÖRSEN 05:00
-0.57%

0

Smarta miljösatsningar blir konkurrensfördel

Med skärpta krav från konsumenten blir miljöengagemang allt mer ett konkurrensmedel. Kompositmaterial istället för metall, grön el och minskad energiförbrukning. Det är några av de åtgärder AD-plast tar till för att skona miljön.

När AD-plast blev miljöcertifierad enligt ISO 14001 för tio år sedan var de ganska ensamma. Idag ser medvetenheten ut på ett helt annat sätt inom industrin. Returpapperslådor under skrivborden och sorteringskärl  i lunchrummet är inget att slå sig för bröstet för idag. Men Michael Jonsson konstaterar att miljömålen som företaget satte upp då, för tio år sedan, har gett resultat. Till exempel har energibehovet per kilo producerad plast minskat med nästan 40 procent, och detta utan att man egentligen gjort några större ansträngningar.
- Vi köper bara vattenkraftbaserad el idag och vi har börjat tillverka produkter som är miljömässigt rätt, säger Michael Jonsson, VD.

 

Kompositbaserade material

Här spelar kompositmaterialen en viktig roll. Magnesium, zink, aluminium och mässing ersätts av en produkt som är sju gånger lättare och dubbelt så stark.
- Ungefär hälften av alla material vi arbetar med idag är kompositbaserade. När du värmer kompositen till 300 grader går det åt mindre energi än när du måste värma metallen till 700 grader. Dessutom är plastbiten färdig när den ramlar ur maskinen, metallen måste bearbetas ytterligare innan den är färdig och då får du en miljöpåverkan även där, säger Michael.
Han tycker att plasten fått ett oförtjänt dåligt rykte när det gäller miljön. Visst är det så att plast är oljebaserad.
- Men av all olja som pumpas upp går bara mellan fyra och fem procent till plastindustrin. Och nackdelarna vägs upp av exempelvis mer effektiva transporter eftersom du kan fylla lastbilarna mer med lättare produkter. Transporterna minskar och just nu tittar vi på hur mycket vi kan få ner koldioxidutsläppen genom detta, säger Michael.
 
Sju gånger så lätt och dubbelt så stark. Kompositmaterialen som ersätter allt fler metaller har många miljömässiga fördelar.
 

Minskad energiförbrukning

Det finns mycket att göra för att minska energibehovet. AD-plast återvinner värmen som genereras när man kyler vattnet till verktygen och på så sätt kan lokalerna värmas upp. Man byter också successivt ut maskinparken från hydrauliskt drivna till servostyrda robotar vilket nästan halverar energiförbrukningen.
- Problemet är investeringskostnaden. De pengarna tar vi inte igen direkt, tyvärr är det ju så att kunden inte betalar extra för att du är snäll mot miljön. Men vi ser det långsiktigt. Jag tror att det är en vändning på gång, att konsumenterna börjar ställa kvar. Och redan idag ser vi krav från vissa av våra kunder på miljöcertifiering. Jag tippar att man i framtiden kommer att miljömärka produkter på ett helt annat sätt än idag, säger Michael.
Drivkraften i hans miljöengagemang är enkel - han ser ingen annan väg. Det måste till en förändring. Och samtidigt är han mån om att understryka att han inte alltid lever som han lär privat.
- Jag är ingen aktiv miljönisse om du synar mig. Men jag har varit noga med källsortering och återvinning här på företaget och även i hemmet. Tyvärr är det väl så att systemen inte riktigt hinner med. Vi har sorterat länge men det är inte alltid så lätt att bli av med materialet, säger Michael.
 
Michael Jonsson, AD-plast, prioriterar miljöfrågor i företaget. Att gå över från hydrauliska till servostyrda maskiner är ett sätt att minska energiförbrukningen.
 

Expanderar i nya lokaler

AD-plast har 36 anställda och omsätter 80 miljoner årligen. En betydande del av kundkretsen utgörs av fordonsindustrin men allt mer har man börjat titta också på hushållssidan och då framför allt möbelindustrin.
Och verksamheten expanderar. I höstas köpte man in grannfastigheten med 7000 m2 lageryta.
- Alternativet hade varit att bygga men nu öppnades den här möjligheten. Vi har redan flyttat dit montering och lager skall komma i nästa steg för att skapa mer produktionsyta här på AD-Plast. Vi ser också möjligheten att hyra in andra företag så att de i sin tur slipper bygga. Kanske kan vi göra detta till ett logistikcenter och på så sätt minska onödiga transporter, säger Michael Jonsson.
Alldeles utanför de nya lokalerna byggs den nya vägen mellan Gnosjö och Anderstorp. Man räknar med att 6000-8000 bilar kommer att passera per dygn när vägen är klar nästa år.
- Det blir ett kanonläge, ett av de bättre här i Anderstorp, säger Michael.
 


Text och foto: Gabriella Mellergårdh

 


KONTAKTUPPGIFTER

AD-Plast i Anderstorp AB

(AD-Plast i Anderstorp AB)

Telefon: 0371-587100
Mail: michael.jonsson@ad-plast.se

Besöksadress:
Stansg. 6
33432
ANDERSTORP

Postadress:
Box 142
33423
Anderstorp

Webbadress:
www.ad-plast.se