Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår

Vecka 26
Onsdag 26 juni
Grattis Rakel, Lea
Valuta
EUR 10.56 -0.04
GBP 11.79 -0.05
USD 9.3 -0.02
BÖRSEN 18:41
-0.03%

0

"Syns man så finns man. Vi tänker inte vara lagom"

Lagom är inte bäst. AD-Plasts vd Michael Jonsson sticker gärna ut näsan, både i marknadsföring och attityd.
- Vi måste gå egna vägar istället för att följa i varandras spår.
 

Visst var 2009 som Jonsson säger själv ett skitår. Men trots det har AD-Plast ökat 12 procent mot 2008, gjort starka marknadsansatser både i Sverige och Europa och i princip återanställt den personal man tvingades säga upp mitt i krisen. Nya ställverket körs nu dygnet runt, sju dagar i veckan och nyanlagda Gnosjövägen strax utanför knuten har gett verksamheten vind i seglen.

- Första kvartalet i år ligger vi över budget och nu fortsätter vår resa med en hård satsning på marknadsföring. Syns man så finns man. Vi tänker inte vara lagom, säger Michael Jonsson.
 

Uthyrning av kontorskomplex

 
Bilen där ute på parkeringen är ett synligt exempel med generöst tilltagna stripes. Varför snåla i tilltalet? Marknadsföringen för M-Logistik - moderföretaget - går i samma anda. Hela kontorskomplexet intill Gnosjörondellen ska hyras ut med 24 kontorsplatser, utställningshall och konferensrum. Antingen till ett enda företag eller som kontorshotell. M-Logistik hyr också ut lagerplats och administrerar ut- och inlastning.
 
Inför konjunkturuppgången satsar Michael Jonsson och AD-Plast på marknadsföring i alla former. Syns man så finns man.
 

Tillväxt av hyllvarmare.se

 

Och så var det sidoprojektet www.hyllvarmare.se, ett blocket för företagare som Michael Jonsson lanserade mitt i lågkonjunkturen.  Först med sikte på plastindustrin, nu omfattas även metall, trä, well, maskiner och kringutrustning. Ett år har gått och affärer har gjorts för ca 2,5 miljoner kronor.

- Vi ser att besökarna ökar stadigt och nu ramlar annonserna in mer och mer med automatik, säger Michael.
 

Efterlyser samarbete

 

2009 var ett år som gjorde ont för de allra flesta, inte minst i Gnosjöregionen. Och Michael förutspår att företagsstrukturen kommer att ändras i krisens spår. Utifrån sin egen bransch konstaterar han krasst att Gnosjöregionens kluster av plastföretag inte är bra. De är allt för många i ungefär samma storlek och med ungefär samma verksamhet och kompetens. Det enda man har som konkurrensmedel är priset.

- Jag skulle vilja se att vi gick ihop några stycken för att få både storlek och muskler. Det krävs om vi ska kunna ta marknadsandelar i Europa. Tillsammans skulle vi kunna landa väldigt många projekt, tror Michael.
 

Överbrygga småaktighet och konkurrens

 
Och det behöver inte vara på bekostnad av det enskilda entreprenörskapet, menar han. Det kan handla om samarbetsavtal, samtidigt som han erkänner att det i detta ligger en utmaning att ta sig över den anda av småaktighet och konkurrens som lätt ger sig till känna på mindre orter.
- Så klart att alla är stolta över det man har byggt upp. Men man måste se med nya ögon på sin verksamhet, våga tänka nytt.
 

Våga släppa kontrollen

 

För Michaels del har det inneburit att han kritiskt har granskat sin egen roll som VD och produktionschef för AD-Plast.

- Jag ser nu att jag själv har varit min egen bromskloss under de senaste åren. Man måste släppa på kontrollen för att kunna växa vidare, menar han.

Företaget har passerat den magiska 100-miljonersgränsen i omsättning. Michael har anställt en ny produktionschef helt utifrån, ingen som - "jag som vd kan kontrollera, utan han ska ha kontroll utifrån de mål vi tagit fram i styrelsen" säger Michael.

- Som entreprenör tror man lätt att man är oumbärlig men jag kände tydligt att nu måste vi få in någon som tar styrning och coachar personalen. Det var ett stort steg men jag är övertygad om att jag har gjort helt rätt.
 

Omvänd företagshierarki

 

Han vet att coachning av personalen ger direkt vinst i ökad omsättning och predikar rättframt om sin upp-och-nervända företagshierarki. Operatörer och ställare i topp, företagsledning längst ner. Det viktigaste är inte att sitta längst upp på stolen, menar Michael.

- Det viktigaste är att ha jävligt bra medarbetare. Händer inget i produktionen har vi andra inget jobb. Det är ju operatörer och ställare som drar det tunga lasset, kontrollerar och paketerar godset och ser till att kunden får det den ska ha.

Önskedrömmen är att varje medarbetare ska känna stolthet över sin roll i företaget. Och utmaningen ligger i att plocka fram det bästa hos varje människa. Hitta den oslipade diamanten.

- Jag försöker. Det är inte alltid jag lyckas, men när man gör det är det en tiopoängare.
 
Nya Gnosjövägen gav AD-Plast ett guldläge. Nu hyr man ut kontorskomplex och lagerplats till andra som söker strategisk placering.
 
 
Text & bild: Gabriella Mellergårdh
 


KONTAKTUPPGIFTER

AD-Plast i Anderstorp AB

(AD-Plast i Anderstorp AB)

Telefon: 0371-587100
Mail: michael.jonsson@ad-plast.se

Besöksadress:
Stansg. 6
33432
ANDERSTORP

Postadress:
Box 142
33423
Anderstorp

Webbadress:
www.ad-plast.se