25 maj 2023
De bygger framtiden med Axjo Academy
Med ett ettårigt traineeprogram kopplar Axjo greppet om kompetensförsörjningen och skapar möjlighet för unga talanger att stanna i Gnosjöregionen.
– Genom åren har vi haft många duktiga sommarjobbare som kommit in under gymnasietiden men så söker man vidare till högskola och flyttar. Vi måste fylla på med ny kompetens – och med Axjo Academy fångar vi upp ungdomar från bygden som får en möjlighet att stanna kvar och utvecklas i ett högteknologiskt produktionsföretag, säger Jacob Nilsson, vd Axjo Plastic.
”Det var mitt livs chans”
Axjo Academy sträcker sig över ett år och utformas individuellt där praktiskt arbete varvas med teoretiska kurser i samarbeten med universitet och andra lärosäten. En personlig mentor tilldelas varje trainee och minst ett projekt förläggs på någon av Axjos internationella enheter. Isak Marelius som gjorde sitt Axjo Academy-år på IT-avdelningen bor och arbetar nu på Axjo America i North Carolina, USA.
– Jag började på Axjo som operatör och när jag fick möjligheten att testa Axjo Academy kände jag att det var mitt livs chans. Jag kände också en stolthet över att mitt arbete här på Axjo uppmärksammades och att företaget trodde på mig, säger Isak.
”Jag har alltid velat studera IT och jobba inom det området – och att få möjlighet till det utan tidigare arbetslivserfarenhet var mitt livs chans”, säger Isak Marelius.
Tre månaders utlandspraktik
Tanken är att tre personer ska ha möjlighet att delta i Axjo Academy varje år. Isak Marelius specialiserade sig inom IT, andra har inriktat sitt trainee-år på konstruktion, produktion och säljsidan – och samtliga har gjort tre månaders utlandspraktik. Något man växer mycket av, konstaterar Jacob Nilsson.
– Nu öppnar vi för nya ansökningar både externt och internt där vi går igenom våra avdelningar och ser vilka möjligheter vi har att vidareutbilda och kompetensutveckla, säger Jacob.
Linus Hammarstig (tv) och Isak Marelius (th) har båda genomgått Axjo Academy.
Nyförsäljning och produktutveckling
Axjo Group är en global företagsgrupp som verkar i mer än 58 länder och som har tillverkningsenheter i Sverige, Kina och USA.
– Vi har gjort vår resa inom smarta innovationer med miljökoncept som bas. Nu satsar vi på tredjepartscertifiering av våra pågående hållbarhetsprojekt, nyförsäljning och produktutveckling med lansering av nya produkter i höst, säger Jacob.
Axjos Greenology Concept hjälper kunderna att nå sina hållbarhetsmål genom sänkta CO2-avtryck. Nu tar man konceptet till nästa nivå genom tredjepartscertifiering som möjliggör livscykelanalyser på samtliga produkter, berättar vd Jacob Nilsson.
FAKTA
Axjo Plastic – utveckling, tillverkning och marknadsföring av förpackningslösningar i polymera material. Ledande tillverkare av kabeltrummor i smart plast.
Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se
Foto: Axjo