15 februari 2021
Plast är ett fantastiskt material
Den nya fabriken i Gislaved är bara början. Nu tar Axjo ett rejält kliv framåt med lanseringen av sitt nya hållbarhetskoncept Greenology Concept.
– Det är dags att göra upp med den här smutskastningen av plast som har pågått. Plast är ett bra material, det är ett fantastiskt material, säger Axjos VD Jacob Nilsson.
I mer än 15 år har Axjo jobbat med hållbara material där återvunna råvaror och smarta produktlösningar har drivit hållbarhetsutvecklingen framåt.
De har utvecklat kundanpassade emballagelösningar utifrån tekniker med viktreduktion och användande av 100 procent PCR (Post Consumer Recycling). Nu presenterar de Axjo Greenology Concept.
Programmering pågår i den nya helautomatiska monteringslinjen för Axjos kabeltrummor. Tillväxten är stark inom kundsegment som behöver emballage till 3D-print, fiberkabel och kabel för elbilar.
Driver hållbarhetsutvecklingen framåt
– Vi säljer våra produkter i 46 länder med väldigt olika syn på hållbarhet. Därför har vi sett behovet av att hjälpa, utbilda och driva hållbarhetsutvecklingen framåt hos kabelverken som utgör majoriteten av vår kundbas, säger Jacob.
Greenology Academy bygger på olika steg, allt ifrån att erbjuda 100 procent återvunnet material, certifierade produkter och lokala leverantörer till full kontroll över processer och flöden med livscykelanalyser.
Greenology Concept tar plaståtervinning till en helt ny nivå genom att ta vara på material som redan förbrukat sin livscykel.
Sänker koldioxidavtrycket rejält
En spännande del av materialutvecklingen handlar om möjligheten att återvinna kabelverkens eget spill som annars skulle ha gått direkt till soptippen. Tillsammans med ledande tillverkare och forskningsinstitut har Axjo utvecklat metoden.
– Från landfill till viktig råvara, bearbetad hos oss i Gislaved. Det här minskar koldioxidavtrycket rejält och hjälper våra kunder att bli hållbara hela vägen i en cirkulär produktion, säger Jacob.
Från landfill till viktig råvara. ”Våra nya Greenololgy-material sänker koldioxidavtrycket rejält”, säger Jacob Nilsson, vd Axjo.
Nyrekryteringar i toppmodern anläggning
Målet är ett helt CO2-neutralt emballage. Tack vare expansionen i nybyggda lokaler får materialtillverkningen en helt egen avdelning med plats för ytterligare tillväxt. När Axjo reser sig ur askan efter branden för två år sedan gör de nämligen det med flaggan i topp.
Totalt förfogar de över en toppmodern anläggning på 20 000 m2 med fokus på smarta flöden och högautomatiserade maskinceller, bland annat en helautomatisk monteringslinje med sju ABB-robotar för montering av kabeltrummor.
– Vi har valt att satsa oss genom krisen och har även gjort ett tiotal nyanställningar, berättar Jacob.
Efter branden 2019 har Axjo återuppbyggt anläggningen och utökat till 20 000 kvadratmeter med förbättrade flöden och utökad automation.
FAKTA AXJO PLASTIC AB
Utveckling, tillverkning och marknadsföring av förpackningslösningar i polymera material. Ledande tillverkare av kabeltrummor i smart plast.
Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se
Foto: Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se & Axjo