6 november 2018
Inte bara business - Möt företag som investerar i sitt närsamhälle
Företagssponsring är rena vitamininjektionen för samhället. När ungdomsgården Gränden i Hillerstorp fick ny kostym var det med praktisk hjälp och generösa bidrag från företag i bygden.
Det luktar nästan nymålat när vi möts på Storgatan 11 i Hillerstorp. Kjell Granstrand från Liljas Plast, Håkan Thulin från SMEMO och Emil Gunnarsson från Gunnars Tråd är mer än nöjda med resultatet. Ungdomsgården Gränden som drivits av Hamnkyrkan i 20 år är den enda ungdomsgården i Hillerstorp. Nu har den fått en ansiktslyftning som gör att den håller i minst 20 år till.
– Det här är ju för ungdomarna i första hand, men nu har det också öppnats ett café en gång i veckan för äldre och barnfamiljer, berättar Håkan.
Mååål! Det gäller att ta matchen hela vägen. Från vänster Janne Hildingsson, Haga Aktivitetshus; Kjell Granstrand, Liljas Plast; Jörgen Nilsson, Hillerstorps Samhällsförening; Emil Gunnarsson, Gunnars Tråd; Håkan Thulin, SMEMO.
Många företagare har barn som hänger på fritidsgården, kanske till och med barnbarn. Att ungdomarna ska ha en trygg plats att gå till där det alltid finns vuxna att prata med är superviktigt, ja en rentav en smart investering att satsa på, menar Emil:
– De här ungdomarna är våra anställdas barn. De kan också vara våra framtida anställda.
Håkan och Kjell instämmer. Att lägga pengar på föreningar och organisationer som jobbar för samhällsnyttan ger allt igenom goda ringar på vattnet.
– Du ökar samarbetet mellan olika grupper i samhället och får bättre integration, säger Håkan.
– Varje projekt som dyker upp blir en möjlighet, inte ett problem. En kul idé som ger samhällsnytta – då får man folket med sig, konstaterar Kjell.
Sponsring är ett sätt att investera i samhällsnyttan menar fr v Kjell Granstrand, Emil Gunnarsson och Håkan Thulin.
Det finns gott om sådana exempel i Hillerstorp. Fyrverkerierna i Hamnen vid Valborg är så vida omtalade att folk åker från när och fjärran för att se skådespelet. Och hela kalaset sponsras av företag i bygden.
– Det är för samhället. Folk går ut och träffas och det gör att man känner att det är attraktivt att bo här. Det händer grejer här. Vi sätter Hillerstorp på kartan, förklarar Emil.
Valborgsfyrverkeriet i Hillerstorp sponsras av företagen.
Valborgsfirande i hamnen i Hillerstorp
VM-festen i Hamnen i somras är ett annat exempel. Företagen såg till att få fram en storbildsskärm så matcherna kunde följas av ca 600 åskådare i parken, alltså upp emot en tredjedel av Hillerstorps invånare.
Tack vare företagen kunde Hillerstorpsborna följa Sverige på storbildsskärm under fotbolls-VM.
Och i grannsamhället Törestorp med bara 250 invånare har företagen verkligen satsat på boendemiljö och aktiviteter.
– I vår lilla by har vi lekpark, skidlift, hockeyrink, fotbollsplan och beachvolleyplan. Hade vi bara stått och rullat tummarna och väntat på att kommunen skulle göra något hade vi fått vänta. Nu kunde vi som företagare sätta igång processen och då är det lättare för kommunen att ge ekonomiskt stöd, konstaterar Emil.
Det finns också konkreta exempel på hur företag i bygden har investerat för egen nytta vilket på sikt blivit hela samhällets vinst. Grunden till Haga Värdshus i Hillerstorp blev lagd på 1950-talet av två företag, Järnarmatur och Hillerstorps Metallverk.
– Det fanns ju ingen restaurang här så istället för att ha all representation hemma i huset bestämde de sig för att bygga Haga Värdshus, berättar Kjell.
När värdshuset så småningom behövde byggas ut ville man göra det skuldfritt för att skapa möjligheter för en arrendator till vettigt pris. Då gick företagen i bygden in och sponsrade tillbygget med en tusenlapp per anställd.
– Det blev till otrolig nytta för industrin samtidigt som Hillerstorp fick både ett matställe och hotellrum, säger Kjell.
Ett annat exempel i närtid är Thule Hillerstorp som driver på både byggsektor och allmänna kommunikationer för att underlätta inflyttning och nyanställning.
– Och det i sig är inget nytt, det finns tidigare exempel på företag som har tecknat sig som garanter för att byggföretagen ska våga bygga nytt, säger Kjell.
Kanske är det till och med så att företagen kan vara den positiva kraft som driver hela samhället framåt tack vare korta beslutsvägar och djup lokal förankring?
– Jag tror att ju mindre ett samhälle är desto större ansvar tar man som individ och som företag. Man räknar inte bara med att samhället och kommunen ska fixa allt, säger Emil.
Håkan instämmer:
– Det går inte att lita på att någon annan gör det. Men det roliga är att när du gör det själv så är det alltid någon annan som hänger på.
I Hillerstorp har företagen krokat arm med samhällsförening, kommun och lokala föreningar. Renoveringen av ungdomsgården Gränden är ett exempel på lyckat samarbete.
Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se
Foto: Gabriella Mellergårdh & Thomas Perdsjö