
8 oktober 2013
Att stärka Proton Group för framtiden
Proton stärker sin ställning genom att främja samarbete och integrering inom koncernen. Hemligheten - att tillvarata synergier och lära av varandra.
- Under två års tid har vi tagit väldigt många nya affärer och det beror främst på att vi tagit kontroll över våra interna processer och vidareutvecklat affären. Vi har fokuserat på kundrelationen samtidigt som vi utvecklat mer rationella sätt att arbeta genom en gemensam produktionsfilosofi som gör att såväl kvalitet som leveranssäkerhet förbättrats, säger koncernchef Magnus Biesse.
Proton Group vässar kompetensen genom att i större utsträckning integrera koncernens olika affärsområden. "Detta stärker vår totala konkurrenskraft" säger koncernchef Magnus Biesse.
--------------------------------------------------------------------
Proton Finishing
Bättre marknadsrelationer ger ökad tillväxt
Större kundfokus har stärkt Proton Finishing på marknaden. Med ödmjuk attityd, rätt kvalitet och god leveransprecision landar man allt fler affärer.
- Det är viktigt att man är lyhörd och lever upp till kundens förväntningar. Att tydligare framhäva våra mervärden som exempelvis teknisk support, logistiklösningar, packning och montering. Vi säljer inte bara tekniska lösningar, vi säljer även kunskap, säger Ulf Svensson, marknads- och försäljningschef på Proton Finishing.
Dialog med gemensamt mål
Proton Finishing har sedan 1990 levererat
ytbehandling inom fordon, byggindustri, inredning och möbler. När den finansiella
krisen inleddes 2009 drabbades Proton Finishing hårt. Återhämtningen har varit
en resa mot stärkt kundfokus och ödmjukhet.
Affärsmannaskap och långsiktigt samarbete är målet
för dialogen med kunden.
Kundfokus i organisationens alla led är viktigt. Det menar Ulf Svensson, marknadschef Proton Finishing.
Erbjuder kunden mervärden
- Vi har lärt oss att lyssna på vad kunden
verkligen vill ha och det har genererat bättre affärer. Vi konkurrerar inte
bara med pris, vi erbjuder kompetens och mervärde i form av professionalitet
och rådgivning. Hög servicegrad, hög kvalitet och leverans i rätt tid, det gör
vi aldrig avkall på, säger VD Magnus Biesse.
Våga säga nej till affärer
Ibland kan affärsmässighet innebära att säga
nej till dåliga affärer. För tillväxt handlar inte bara om volymer. Ytterst är
det lönsamheten som räknas.
- Det kan vara lockande att förblindas av stor
volym men vi måste våga säga nej till affärer som inte är lönsamma, säger Ulf
Svensson.
Tillväxtpotential internationellt
Proton Finishing har sex produktionsenheter
varav två i Anderstorp och övriga i Hillerstorp, Forsheda, Eskilstuna och danska
Bröndby.
- Vi har potential att växa, även
internationellt. För att växa utanför Sverige krävs en väl fungerande
organisation, kompetent ledning och stark hemmamarknad med goda relationer till
kunderna, vilket vi har idag, säger Magnus Biesse.
Proton Finishing Hillerstorp. Tack vare de rutiner som upprättats i enlighet med TPM-projektet har man landat ett antal större affärer med kunder inom såväl inredning/möbler som fordonsindustri.
Samverkan stärker koncernen
Koncernens fem affärsområden Finishing,
Lighting, Engineering, Caretec och Technology, samverkar på ett bredare sätt.
Exempelvis har man idag en gemensam ekonomifunktion istället för fem.
- Syftet är inte att toppstyra utan att lära
av varandra och bli starkare som koncern. Vi initierar även aktiviteter så att
våra produktionschefer och marknadschefer skall samarbeta mellan
affärsområdena, berättar Magnus Biesse.
Tillvarata interna synergier
Det handlar om att tillvarata goda exempel
inom varje område. Även om man arbetar med helt olika typer av produkter och
tjänster kan man dela erfarenheter gällande ledning, arbetssätt, struktur,
uppföljning och processer. Att utvärdera vad man gör - och hur man kan göra det
ännu bättre.
Vara en attraktiv arbetsgivare
- Integreringsprocessen som pågår skapar en
arbetsplats full av möjligheter för människor att växa. Vi vill vara attraktiva
som arbetsgivare, där vi öppnar dörrar för en karriärmöjlighet inom koncernen
oavsett affärsområde, säger Magnus Biesse.
Text & foto: Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se.