21 mars 2011
En kontakt är allt som behövs
Ett Stena Metall i miniatyr. I Värnamo har man sedan länge varit helhetsleverantör inom avfallshanteringen. Nyanställda säljare Henrik Celander (tv) och Tobias Sahlin (th) möter kunderna.
Löser hela avfallsproblematiken
- Framför allt ska vi presentera helhetslösningen Stena Solutions för kunderna. Visa att vi kan lösa hela avfallsproblematiken, säger Henrik Celander.
-Ute i landet har Stena kanske varit mest känt för att ta hand om skrot medan vi här i Värnamo har vi varit helhetsleverantör under många år, säger Tobias Sahlin.
Skräddarsydd hantering
Tanken med Stena Solutions är att skapa en skräddarsydd avfallshantering för kunden. Först en analys med förslag på de mest effektiva hanteringsrutinerna och hur man som kund kan få högre ersättning alternativt lägre kostnader för varje avfallsslag. Utbildning och information är också en viktig del för att göra avfallshanteringen enklare, tryggare och effektivare för kunden. Olika verktyg som en skräddarsydd källsorteringshandbok ska hjälpa kunden att hitta bra rutiner.
Kundportal förenklar rapportering
- Många har till exempel en osäkerhet kring vikter och rapporteringar. Här har vi ett jättebra verktyg i form av en kundportal där du alltid har full koll på statistik, volymer och kostnader, säger Tobias Sahlin.
Kundportalen gör det enklare att ta fram miljörapporter och kan också bilda underlag för vidare utveckling och förbättring av avfallshanteringen.
Trygghet och utveckling
Enkelt, tryggt och utvecklande - Stenas tre ledord som präglar hela proceduren. Enkelt eftersom du bara behöver en kontaktperson. Tryggt eftersom du vet att materialet blir omhändertaget på rätt sätt, något som är extra viktigt när det exempelvis gäller avfall som berörs av sekretess. Och utvecklande eftersom Stenas mål är att kundens avfallshantering ska bli enklare, säkrare och mer lönsam.
- Vårt resultat är kundens resultat, säger Henrik Celander.
Text och bild: Gabriella Mellergårdh