Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår

Vecka 48 Torsdag 2 december Grattis Beata, Beatrice
Valuta
EUR 10.28 0.00 -0.002
GBP 12.09 0.03 0.032
USD 9.08 0.00 -0.002
BÖRSEN 10:49
-1.22%

Börskursen på vår hemsida visar indexet Cboe SE 30 som representerar de 30 största svenska bolagen. Detta index följer OMXS30. Kurserna är 15 minuter fördröjda. Siffrorna levereras av Millistream.

0

Nyskapande återvinning

Återvinning är inte slutdestination, det är början på något nytt.
- Tillsammans med kunden skapar vi värde, säger Henrik Celander, Stena Recycling AB.
Egentligen är det ganska självklart. Bara för att en produkt går sönder eller är slutanvänd betyder det inte att det är slutet för materialen i produkten.
- Vi vill se det som början på något nytt, en väg tillbaka till en ny råvara som kan användas för att skapa nya värden inom industrin, säger Henrik Celander, filialchef Stena Recycling i Värnamo.

Det är inte slutet - det är början på något nytt. Stena Recycling tror på nyskapande återvinning, en ny råvara som kan skapa nya värden inom industrin.

Optimerad återvinning ger kundnytta

Det handlar om att skapa värde för kunden, att hjälpa kunden att optimera sin återvinning.
- När vi har tecknat avtal med en kund utser vi en kundansvarig som bevakar kundens flöden per avfallsslag och kundens transportlösningar. Vi ser till att vi tillsammans gör allting så bra som möjligt. 80 procent av tiden vi lägger hos varje kund handlar om att skapa förbättringar, säger Alf-Göran Wennerberg, säljare, Stena Recycling Värnamo.
Ett aktivt samarbete med kunderna skapar långsiktiga relationer, menar Alf-Göran. Den kundanpassade källsorteringshandboken är en viktig del. Ofta är många inblandade i källsorteringen på ett företag. Då är det viktigt att alla har tillgång till samma tydliga information.

Varje kund hos Stena Recycling har en egen kundansvarig som arbetar med förbättring och optimering av kundens återvinning. Alf-Göran Wennerberg (tv) och Henrik Celander (th) är två välkända ansikten för kunderna.

Hållbarhet är mer än en affärsidé

- Vi ligger långt fram i hållbarhetstänket, varje kund har en egen portal där man kan följa upp statistik och diagram. Vi jobbar med säkerhet och uppförandekod, vi gick i bräschen för att ta bort kontanthanteringen och tack vare att vi har 80 anläggningar runt om i Sverige och lägger allt fler transporter med tåg har vi goda förutsättningar att minska vår klimatpåverkan. Det här är inte bara en affärsidé, vi vill leva som vi lär, säger Henrik Celander.
Alf-Göran instämmer:
- Vi måste möta framtiden på ett nytt sätt med fokus på hållbarhet. Tänka med hjärtat för våra barnbarns skull.

Design för återvinning: Redan i produktutvecklingen kan Stena Recyling bistå med kompetens för att en produkt ska vara lätt att återvinna. Här granskas en kaffemaskin.

Tänk återvinning redan från början

Därför har man också inlett något som kallas "design för återvinning". Redan under produktutvecklingsstadiet kan Stena Recycling komma in med sin materialkännedom och hjälpa produktutvecklare att konstruera hållbart så att 
produkten kan återanvändas eller återvinnas miljöriktigt och kostnadseffektivt.
- Det handlar till exempel om hur man sammanfogar olika material. En produkt kan innehålla många återvinningsbara detaljer men det är viktigt att den är enkel att demontera eller fragmentera. Att en produkt är 100 procent återvinningsbar spelar ju ingen roll i praktiken om materialen inte går att separera, säger Henrik.

I Halmstad bygger Stena Nordens modernaste återvinningsanläggning. Installationen av ny teknik genomförs stegvis och kommer att skapa fler återvinningsprocesser på en och samma plats. Genom den toppmoderna tekniken kommer mängden återvunnet material att öka markant.




KONTAKTUPPGIFTER

Stena Recycling AB

(Stena Recycling AB)

Telefon: 0370-18555
Mail: varnamo@stenarecycling.se

Besöksadress:
Bangårdsgatan 6
33135
Värnamo

Postadress:
Bangårdsgatan 6
33135
Värnamo

Webbadress:
www.stenarecycling.se