14 juni 2012
Optimerad återvinning – en vinst för alla
Stena Recyling ser möjligheter istället för problem. Med spetskompetens i alla material vill de hjälpa kunden till ekonomisk och miljömässig vinst.
- Vi är materialfokuserade och vill optimera återvinningen, hjälpa kunden att se möjligheterna i sina material.
Det säger Jan Hovelius, filialchef i Värnamo. Tillsammans med säljarna Tobias Sahlin och Henrik Celander försöker han sätta fingret på vad som är hemligheten bakom Stenas marknadsledande position inom återvinning.
Ser möjligheterna. Christer Wallin (tv) kunde minska det brännbara avfallet från ett flak på 35 m3 till en container på 8 m3. "Det är så enkelt med Stena, vi träffas och funderar tillsammans - är det något vi kan göra bättre?" Här tillsammans med Stenas Henrik Celander.
Kunden känner trygghet över tid
- Jag tror att det som gör oss unika är att vi har experter på alla material och att vi har en stabil marknadsorganisation när det gäller att omsätta materialet långsiktigt. Kunden kan känna trygghet över tid. Vi erbjuder förtroendeskapande omsättningar, säger Jan.
När betyder spetskompetensen som mest för kunden?
- När det gäller farligt avfall, järn och metall. Kunden kan lita på att vi har alla tillstånd, rätt emballage och att materialet tas om hand från deras källa till slutdestination. Att inte sortera rätt kan fördärva mycket när det gäller järn och metall. Men hos oss kan kunden känna trygghet hela vägen, säger Tobias Sahlin.
Rätt material på rätt plats. "Vi erbjuder kunden förtroendeskapande omsättningar" säger Jan Hovelius, Stenas filialchef i Värnamo.
Vara ett bollplank för avfallslösningar
Tillsammans med Henrik Celander arbetar han med helhetskonceptet Stena Solutions som har fått ett bra gensvar hos kunderna.
- Vi säljer också allt mer av tjänster som rivningar och saneringar. Kunder efterfrågar också mer och mer att få ett bollplank när det gäller avfallslösningar och det är där vi kommer in i bilden, säger Henrik.
Relationer ger affärer, det är en sanning som gäller för alla aktörer inom näringslivet.
- Och det är bland det viktigaste vi har att göra, bygga nätverk och skapa relationer. En affär handlar till 90 procent om relationer och förtroende, säger Tobias.
Visar vägen till effektiv källsortering
Ett exempel är Christer Wallin, miljö- och kvalitetschef på Trelleborg Automotive i Forsheda. Efter kontakten med Stena kunde avfallssorteringen effektiviseras så pass att flaket på 35 m3 för brännbart avfall kunde minskas till en container på 8 m3.
- Vi ville inte ha en sopåkare, vi ville ha en partner som kan komma med tips och råd där vi själva inte alltid ser möjligheterna. Stena har många goda idéer, verkligen. De visade hur vi kunde källsortera bättre, och när vi väl har gjort det så får vi betalt för det också. Då vaknar smålänningen, säger Christer och skrattar.
Henrik Celander (tv) och Tobias Sahlin (th) möter kunderna med innovativa lösningar på avfallshanteringen.
Både ekonomin och miljön gynnas
- Det är så enkelt med Stena, vi träffas nu och då här hos oss och funderar tillsammans - är det någonting vi kan göra bättre? De sitter inte och väntar, de agerar direkt, säger Christer.
Och Jan Hovelius menar att det är precis det här det handlar om hos alla kunder.
- Att få så rena fraktioner som möjligt och källsortera så långt det bara går. Det ger en betydande besparing för kunden samtidigt som man värnar om miljön.
Text & foto: Gabriella Mellergårdh