Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår

Vecka 43
Tisdag 22 oktober
Grattis Marika, Marita
Valuta
EUR 10.73 0.00
GBP 12.48 -0.01
USD 9.63 0.02
BÖRSEN 12:35
0.39%

Varumärket för aktiva människor

Thule Group produktutvecklar och storsatsar i Hillerstorp. Bland annat investeras 100 miljoner i produktionsutrustning – och snart väntar tillbygge.

 

De flesta i Gnosjö­regionen, ja kanske i hela Sverige, tänker nog takboxar och takräcken när man nämner Thule. Före­taget Thule Group, som grundades av familjen Thulin år 1942, har skapat ett starkt varumärke som idag är globalt marknadsledande inom just takboxar, takräcken och cykelhållare.

 

Men idag rymmer varumärket betydligt mycket mer än dessa ikoniska produkter. Sortimentet är också svindlande stort av resväskor, ryggsäckar, datorväskor och hela segmentet ”aktiv med barn” där Thule är världsledande inom multifunktionella barnvagnar som du tar med dig på exempelvis joggingrundan eller i skidspåret.

 

Rötter, hjärta och framtid finns i Sverige, men det är ute i världen Thule gör sitt största avtryck. 95 procent exporteras till 140 länder.

 

Nytt inom barnvagn och resväskor


Nu tar företaget upp konkurrensen med de ledande drakarna inom den bredare kategorin av vanligare fyrhjuliga barnvagnar.
– Vi har precis släppt vår första fyrhjuliga barnvagn Thule Sleek. Den är utvecklad här i Hillerstorp. Samtidigt har vi också släppt vår allra första hårda resväska, Thule Revolve. En helt ny fabrik är byggd i Polen för produktion av just den här barnvagnen och den hårda resväskan, berättar utvecklingschef Kalle Magnusson.


Vi ses i ett av flera konferensrum på platsen där det hela en gång startade. En arbetsplats som andas kreativitet och entusiasm, fylld av unga människor och olika språk.
– Vi märker att vi har ett starkt varumärke och att många är beredda att röra på sig för att få jobba i ett spännande bolag, konstaterar Kalle.

 

Mer än bara takräcken. Utvecklingschef Kalle Magnusson visar Thules allra första fyrhjuliga barnvagn, Thule Sleek, och den första hårda resväskan i den nya serien Thule Revolve.

 

Rekryterar från hela världen


Pendlarbussen från Jönköping som Thule drog igång tillsammans med Troax och Axelent får allt fler passagerare. Företaget hyr bostäder i regionen för att underlätta för nyanställda. Samarbetet med högskolor och universitet lockar nyutbildade. Bara i höstas startade ett traineeprogram då man anställde 15 ingenjörer från olika delar av världen. Utvecklingscentret, R&D, har växt med ett 50-tal personer de senaste åren.
– Vi växer i alla delar av bolaget och det finns en tydlig vision och strategi att växa genom utveckling av nya produkter. Det har gynnats av en god organisation och av det faktum att det har vuxit fram ett utvecklingscenter här i Hillerstorp, konstaterar Kalle.

 

Produktutveckling och testcenter i Hillerstorp


Thule Group är idag ett publikföretag vars aktie handlas på Stockholmsbörsens storbolagslista. Företaget har över 2 200 anställda vid fler än 40 produktions- och försäljningsenheter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Malmö, men det är i Hillerstorp med ca 400 anställda som mycket händer.
Här ligger koncernens globala utvecklingscenter, med över 120 anställda, som arbetar med utvecklingen av hela Thules produktportfölj. Under 2018 satsade man inte mindre än 6 procent av omsättningen just på att ta fram nya produkter, och de stora investeringarna kommer att fortsätta.


Här i Hillerstorp finns också testcentret som låter barnvagnarna rulla över 24 000 hinder med 44 kilos last och resväskorna utstå brutal hantering i en testtumlare. Hillerstorp rymmer även fabriken där man precis investerat 100 miljoner i maskinutrustning och automationslösningar för tillverkning av nyligen lanserade takräcken.

 

Tuffa tester garanterar att varumärket lever upp till förväntningarna. 12 personer i Hillerstorp jobbar på företagets globala testcenter med produkttester och certifiering.

 

Thules största investering genom tiderna


– Det här är företagets genom tiderna största enskilda investeringsprojekt. Vi ska fokusera på det vi är bra på, och när det gäller takräcken ska vi utan konkurrens fortsätta på att vara bäst i världen, säger platschef Kristian Fältengård.
Han konstaterar att nya tider innebär nya krav på marknaden.
– Ska vi behålla positionen som världsledande på takräcken så handlar det om att satsa. Vi höjer automationsgraden för att behålla konkurrenskraften i de småländska skogarna och för att kunna tillverka runt 1 miljon takräcken varje år.

 

Thule Groups fabrik i Hillerstorp växer. 100 miljoner investeras i maskinutrustning och automatiska monteringslinjer för takräcken, berättar platschef Kristian Fältengård.

 

Samtidigt som Thule växer globalt gör man en tydlig markering som garanterar tillväxt just i Hillerstorp.
– Under 2019 kommer vi också att växa fysiskt genom att utöka våra lokaler här i Hillerstorp. Bygget av nya lokaler startar någon gång i mitten av året, berättar Kalle.
Och eftersom den faktiska markytan är begränsad så räknar man med att också växa uppåt. Så ser du något skjuta i höjden framöver i Hillerstorp vet du att det är Thule som siktar vidare mot stjärnorna.

 

Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se

Foto: Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se och Thule Group



KONTAKTUPPGIFTER

Thule Sweden AB

Telefon: 040-6359047
Mail: karl-johan.magnusson@thule.com

Besöksadress:
Borgg. 2
33573
HILLERSTORP

Postadress:
Box 69
33033
Hillerstorp

Webbadress:
https://www.thule.com/sv-se/se